روش کار: این پژوهش یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که در آن کلیه دانشجویان سال اول تا چهارم کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1392 شرکت داشتند. داده ها در این پژوهش، با استفاده از پرسشنامه ای مشتمل بر دو قسمت: 1) ابزار حل مسئله هپنر و پیترسون(Heppner & Petersen problem solving inventory(PSI)) 2) عوامل فردی- اجتماعی و آموزشی مرتبط با مهارت های حل مسئله گردآوری و با آزمون های آماری توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(کای اسکوار، کروسکال والیس، من ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون لوجستیک چندگانه) تجزیه و تحلیل گردیدند.

 

نتایج: نتایج نشان داد که میانگین کل نمرات مهارت های حل مسئله برابر با 91/20±45/91 می باشد. بررسی عوامل فردی- اجتماعی و آموزشی نشان داد که براساس مدل رگرسیون لوجستیک چندگانه، تعداد خواهر و برادر(019/0=P)، سطح تحصیلات مادر(026/0=P)، موفقیت در حل مسائل و مشکلات(0001/0=P)، ارزیابی نوع رفتار مادر(013/0=P)، دانشکده محل تحصیل(024/0=P)، رضایت از رشته تحصیلی(006/0=P)، موفقیت در مهارت های حرفه ای و بالینی(03/0=P)، بی انگیزشی (001/0=P) و انگیزش درونی (004/0=P) از عوامل مرتبط با مهارت حل مسئله می باشند.

 

بحث و نتیجه گیری: در این پژوهش دانشجویان پرستاری، از سطح مطلوبی از مهارت حل مسئله برخوردار بودند. مهارت های حل مسئله قابل یادگیری هستند. از این رو توصیه می شود که با تمرکز بر یادگیری مبتنی بر مسئله با رویکرد دانشجو

 

فهرست مطالب

 

عناوین                                                                                                                          صفحه

 

 

 

فصل اول: کلیات

 

زمینه پژوهش… 2

 

اهداف پژوهش… 8

 

سوالات پژوهش… 8

 

پیش فرض های پژوهش… 9

 

تعریف واژه های کلیدی.. 10

 

محدودیت های پژوهش… 12

 

فصل دوم: زمینه و پیشیه تحقیق

 

چهارچوب پژوهش… 14

 

مروری بر مطالعات انجام شده 25

 

فصل سوم: روش اجرای تحقیق

 

روش اجرای پژوهش… 39

 

نوع پژوهش… 39

 

جامعه پژوهش… 39

 

نمونه پژوهش… 39

 

تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری 39

 

مشخصات واحد های مورد پژوهش… 40

 

محیط پژوهش… 40

 

ابزار گردآوری اطلاعات.. 40

 

تعیین اعتبار علمی یا روایی ابزار. 42

 

تعیین اعتماد علمی یا پایایی ابزار. 42

 

روش گردآوری اطلاعات.. 43

 

روش تجزیه و تحلیل داده ها 43

 

ملاحظات اخلاقی.. 45

 

 

 

عناوین                                                                                                                          صفحه

 

فصل چهارم: یافته های پژوهش

 

مقالات و پایان نامه ارشد

 

جداول و نمودارها 47

 

فصل پنجم: بحث و بررسی یافته­ها

 

بحث و بررسی یافته های پژوهش… 71

 

نتیجه گیری نهایی.. 82

 

کاربرد یافته ها در پرستاری.. 83

 

پیشنهادات.. 85

 

فهرست منابع. 87

 

فهرست جداول

 

عناوین                                                                                                                      صفحه

 

جدول شماره 1: توزیع فراوانی واحدهای مورد پژوهش برحسب عوامل فردی- اجتماعی کیفی.. 49

 

جدول شماره 2: شاخص های آماری متغیرهای کمی واحدهای مورد پژوهش برحسب عوامل فردی- اجتماعی 50

 

جدول شماره 3: شاخص های آماری متغیرهای کمی واحدهای مورد پژوهش برحسب عوامل آموزشی.. 51

 

جدول شماره 4: توزیع فراوانی واحدهای مورد پژوهش برحسب عوامل آموزشی کیفی.. 51

 

جدول شماره 5: میانگین امتیازات مهارت های حل مسئله و هر یک از ابعاد آن در واحدهای مورد پژوهش… 52

 

جدول شماره6: ارتباط عوامل فردی- اجتماعی با وضعیت مهارت های حل مسئله. 54

 

جدول شماره 7: برآورد ضرایب رگرسیونی عوامل فردی- اجتماعی مرتبط با مهارت های حل مسئله براساس مدل رگرسیون لجستیک چندگانه  57

 

جدول شماره 8: ارتباط عوامل آموزشی با وضعیت مهارت های حل مسئله. 62

 

جدول شماره 9: برآورد ضرایب رگرسیونی عوامل آموزشی مرتبط با مهارت های حل مسئله براساس مدل رگرسیون لجستیک چندگانه  63

 

جدول شماره 10: ارتباط ابعاد انگیزش تحصیلی با وضعیت مهارت های حل مسئله. 67

 

جدول شماره 11: برآورد ضرایب رگرسیونی و شانس نسبی ابعاد انگیزش تحصیلی مرتبط با مهارت های حل مسئله براساس مدل رگرسیون لجستیک چندگانه. 69

 

فهرست نمودارها

 

عناوین                                                                                                                      صفحه

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...