1-1 مقدمه ……………………………………………………………………………..

 

 

2

 

 

 

1-2 بیان مسأله ………………………………………………………………………………..

 

 

3

 

 

 

1-3 ضرورت و اهمیت پژوهش …………………………………………………

 

 

7

 

 

 

1-4 اهداف پژوهش…………………………………………………………………………

 

 

10

 

 

 

1-4-1 هدف کلی ……………………………………………………………………………..

 

 

10

 

 

 

1-4-2 اهداف اختصاصی ……………………………………………………………….

 

 

10

 

 

 

1-5 فرضیه های پژوهش. ………………………………………………………………

 

 

10

 

 

 

1-5-1 فرضیه کلی …………………………………………………………………..

 

 

10

 

 

 

1-5-2 فرضیات جزئی ……………………………………………………………………………………………………..

 

 

11

 

 

 

1-6 تعاریف واژه ها و اصطلاحات …………………………………………………..

 

 

11

 

 

 

1-6-1 تعاریف مفهومی ………………………………………………………………….

 

 

11

 

 

 

1-6-2 تعاریف عملیاتی ……………………………………………………………….

 

پایان نامه و مقاله

 

 

12

 

 

 

*فصل دوم : پیشینه ی پژوهش

 

 

 

 

 

 

2-1 مقدمه ………………………………………………………………..

 

 

14

 

 

 

2-2 بخش اول : مبانی نظری پژوهش …………………………………………………………………

 

 

14

 

 

 

2-2-1 استقلال …………………..

 

 

14

 

 

 

2-2-2 حمایت استقلال طلبانه ……………………………………….

 

 

15

 

 

 

2-2-3- حمایت استقلال طلبانه والدین …………………………………………

 

 

17

 

 

 

2-2-4 نظریه خودمختاری ………….

 

 

18

 

 

 

2-2-4-1 پیوستار خودمختاری ………………………………………………..

 

 

18

 

 

 

2-2-5 نظریه نیازهای پایه ای ……………………………………………………………..

 

 

20

 

 

 

2-2-5-1 استقلال ……………………………………………..

 

 

20

 

 

 

2-2-5-2 شایستگی ………………………………………………………………………………………

 

 

22

 

 

 

2-2-5-3 وابستگی 

 

 

25

 

 

 

2-2-6 بهزیستی روان شناختی……………………………………………………..

 

 

27

 

 

 

2-3 بخش دوم : پیشینه پژوهش ..

 

 

33

 

 

 

2-3-1 پژوهش های انجام شده در داخل …………………………..

 

 

33

 

 

 

2-3-2 پژوهش های انجام شده در خارج …………………………………..

 

 

*فصل سوم : روش پژوهش

 

34

 

 

 

3-1 روش پژوهش………………………………………………………………………….

 

 

38

 

 

 

فهرست مطالب

 

 

عنوان

 

 

 

 

صفحه

 

 

3-2 جامعه آماری ، نمونه و روش نمونه گیری …………………………………………………….

 

 

38

 

 

 

3-3 ابزارهای پژوهش

 

 

3-3-1مقیاس ادراکات از حمایت استقلالی والدین………………………………………

 

3-3-2ابزار گاوردیا،دسی و ریان…………………………………………………………………………..

 

3-3-3مقیاس سرزندگی و عواطف…………………………………………………

 

38

 

 

39

 

39

 

39

 

 

3-4 نحوه جمع آوری اطلاعات …………………………………………………

 

 

39

 

 

 

3-5 متغیرهای پژوهش …………………………………………………………………..

 

 

3-5-1متغیر پیش بین………………………………………………………….

 

3-5-2 متغیر ملاک……………………………………………………………………….

 

40

 

 

40

 

40

 

 

3-6 روش تجزیه و تحلیل آماری …………………………………………………………………………..

 

 

40

 

 

 

*فصل چهارم : یافته های پژوهش

 

 

4-1 مقدمه……………………………………………………………………………….

 

4-2 آمار توصیفی…………………………………………………….

 

4-3آمار استنباطی………………………………………….

 

 

 

 

42

 

42

 

44

 

 

*فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

 

 

49

 

 

 

5-1 بحث و نتیجه گیری …………………………………………………..

 

 

48

 

 

 

5-2 محدودیت های پژوهش …………………………………………………………

 

 

51

 

 

 

5-3 پیشنهادات …………………………………………

 

 

5-3-1پیشنهادات پژوهشی………………………………………………………………..

 

5-3-2 پیشنهادات کاربردی………………………………………………………..

 

52

 

 

53

 

53

 

 

*منابع و مأخذ

 

 

 

 

 

 

منابع فارسی …………………………………………..

 

 

55

 

 

 

منابع غیر فارسی ……

 

 

55

 

 

 

*پیوست ها

 

 

 

 

 

 

پبوست 1……………………………………………..

 

 

60

 

 

 

پیوست 2 ………………………………………………….

 

 

61

 

 

 

پیوست 3…………………………………………

 

 

62

 

 

 

پیوست 4…………………………………………………………………..

 

 

63

 

 

مقدمه

 

مفهوم بهزیستی[1] و عوامل مرتبط به آن از دیرباز مورد توجه مطالعات انسانی بوده است و
 دیدگاه ها و نظریات گوناگونی در این زمینه وجود داشته است. علاقه مندی پژوهشی بی­شماری درباره توصیف وضعیت بهزیستی روان شناختی دانشجویان در کشورهای مختلف وجود دارد. در گذشته مطالعات روان شناختی بیشتر بر روی بیماری های روانی تمرکز داشته است و هم چنین بیشتر به درمان توجه كرده است.

 

به عبارتی  دیگر تعریف سلامت مترادف با فقدان بیماری روانی و علائم مرتبط با آن تلقی می­شده است (سازمان جهانی بهداشت[2]، 1984). از دهه 1980 به بعد در تعریف سلامت تغییر زیادی به وجود آمد. روان شناسی سلامت تنها به جنبه های منفی و رفع آنها توجه ندارد؛ بلكه همان طور که در تعریف سازمان جهانی بهداشت وجود دارد؛ به جنبه های مثبت سلامت و تقویت آن ها نیز توجه دارد؛ بنابراین فردی واجد شرایط سلامت است که از جنبه های اجتماعی، روانی و زیستی در شرایط مطلوبی قرار داشته باشد (بوم[3] و همکاران، 2001). ویژگی مهم روانی كه فرد واجد سلامت، می­بایست از آن برخوردار باشد؛ احساس بهزیستی است (مایرز و دینر[4]، 1995).

 

بهزیستی روان شناختی[5] به طور گسترده ای مورد بررسی و به روشهای مختلفی مفهوم سازی شده است.آن ها هم چنین بهزیستی را احساس مثبت و احساس رضایت مندی عمومی از زندگی
می دانند كه شامل خود و دیگران در حوزه های مختلف خانواده و شغل است.  بهزیستی روان شناختی را برخی از محققان از نظر مؤلفه ها یا فرآیندهای ویژه ای نظیر فرآیندهای عاطفی مفهوم سازی می كنند (روتمن[6] و همكاران، 2003). عده­ای نیز بر فرآیندهای جسمانی تأكید كرده و خاطر نشان می­سازند كه بین سلامت جسمانی بالا و كیفیت بالای زندگی، رابطه وجود دارد (اپستین[7]، 1992). ریف[8] (1989)، بهزیستی را بر مبنای زندگی آرمانی و به معنای شكوفا­سازی توانمندی­های انسانی مفهوم­سازی كرده و به هر آنچه كه برای فرد با ارزش است و مطابق با خود واقعی وی می­باشد، مربوط می شود.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...