2-6- پیشینه پژوهش در خصوص مهارت های ارتباطی و سازگاری………….…………………56

 

2-7 فرضیه پژوهش      ………………………………………………………………61

 

فصل سوم: روش پژوهش

 

3-1 مقدمه…………………………………………………………………….…………63

 

3-2 روش پژوهش………………………………………………………………………63

 

3-3 جامعه آماری و نمونه پژوهش………………………………………….……………63

 

3-4ملاحضات اخلاقی پژوهش……………………………………………………………64

 

3-5 ابزار و روش گردآوری اطلاعات……………………………………..………………64

 

3-6 ابزار پژوهش…………………………………………………….………………65

 

3-7 تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………….……68

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش

 

مقدمه……………………………………………………………………….…………70

 

4-1- فرضیه اصلی پژوهش………………………..……………………………………70

 

فصل پنجم: نتیجه گیری

 

5-1- مقدمه………………………………………………………….………………75

 

5-2.بحث ونتیجه گیری  ………………………………………………………………75

 

5-2-1.شاخص مهارت های اجتماعی…………………………………….………………78

 

5-2-2.شاخص گرایش ضداجتماعی……………………………………………………79

 

5-2-3.شاخص روابط خانوادگی ……………………………………………………….80

 

5-2-4.شاخص قالب های اجتماعی……………………………………………………81

 

5-2-5.شاخص روابط آموزشی……………………………….…………………..……81

 

5-2-6.شاخص روابط اجتماعی  ………………………………………………….……82

 

5-3.نتیجه گری کلی از تحقیق……………………………………………..…………        83

 

5-4.پیشنهادات…………………………………………………………………..……84

 

5-5- پیشنهاد هایی برای پژوهش های آتی. …………..…………..………………………84

 

5-6 محدودیت های پژوهش………………………..….………..………………………85

 

منابع

 

منابع فارسی ……………………………………………………………………..…………87

 

منابع انگلیسی ……………………………………………………………………..…………93

پایان نامه و مقاله

 

 

چکیده انگلیسی……………………………….……………………………………..…………95

 

 

 

 

 

فهرست جداول

 

عنوان                                                                                                         صفحه

 

جدول 1-2:شاخص سازگاری در مطالعات مختلف…………………………………………………………………………29

 

جدول 1-4: میانگین، انحراف استاندارد ونتایج آزمون تی مستقل جهت مقایسه نمرات آزمودنی های گروه آزمایش و کنترل در پیش آزمون ابعاد سازگاری اجتماعی…………………………………………………………………71

 

جدول2-4 نتایج آزمون تی مستقل جهت مقایسه دو گروه آزمایش و کنترل برحسب نمرات پس آزمو.. 72

 

3-4 نتایج آزمون تحلیل کوواریانس جهت مقایسه دو گروه آزمایش و کنترل در نمرات پس آزمون با کنترل اثرات نمرات پیش آزمون……………………………………………………………………………………………………………..72

 

جدول 4-4 نتایج تی وابسته جهت مقایسه نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش در ابعاد سازگاری اجتماعی………………………………………………………………………………………………………………………73

 

 

 

چکیده

 

هدف از این تحقیق بررسی تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر سازگاری اجتماعی دختران دبیرستانی بوده است . بدین منظور از بین دانش آموزان دختر دبیرستانی ارجاع داده شده به مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهر شیراز تعداد 20 نوجوان ناسازگار به طور تصادفی در گروه کنترل و 20 نوجوان ناسازگار در گروه آزمایش قرار داده شدند سپس با استفاده از پرسشنامه شخصیت سنج کالیفرنیا (CTP) فرم 16-9 ساله دو گروه مورد پیش آزمون قرار گرفتند به اعضای گروه آزمایش مهارت های ارتباطی آموزش داده شد. در خاتمه آموزش پس آزمون سازگاری مجدداً اجرا گردید .نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که آموزش مهارت های ارتباطی نتوانسته است سازگاری اجتماعی کلی دانش آموزان گروه آزمایش را نسبت به گروه کنترل بطور معناداری افزایش دهد (P>0/05).در شاخص های قالب های اجتماعی، مهارتهای اجتماعی، گرایش ضداجتماعی، روابط آموزشی و روابط اجتماعی تفاوت معنی داری در نمرات پیش آزمون- پس آزمون افراد گروه آزمایش دیده نمی شود ولی در شاخص روابط خانوادگی این تفاوت معنا دار است.

 

كلمات كلیدی : مهارت های ارتباطی ، سازگاری ، سازگاری اجتماعی ، دختران دبیرستانی

 

 

 

فصل اول

 

کلیات پژوهش

 

 

 

1-1 مقدمه

 

نوجوانی به دوره­ای از رشد اطلاق می­شود كه بین كودكی و بزرگسالی قرار دارد، به همین دلیل نوجوانی یك دوره انتقال است. این دوره همراه با تغییرات عمده جسمانی، شناختی، اخلاقی و اجتماعی است كه غالباً از حدود12-11سالگی شروع می­شود، و در بسیاری از كشورهای صنعتی جهان در سن 20 سالگی خاتمه می­یابد (احدی و جمهری ،1380).

 

سازگاری اجتماعی در نوجوانان به عنوان مهم ترین نشانه ی سلامت روان آنان ، از مباحثی است كه در دهه های اخیر توجه بسیاری از جامعه شناسان، روان شناسان و مربیان را به خود جلب نموده است (یارمحمدیان و شرفی راد،1390).

 

نوجوانان تحت تاثیر خانواده ،مدرسه، هم کلاسی­ها، همسالان و جامعه (چه مثبت و چه منفی) قرار می­گیرند. تحقیقات متعددی در خصوص شیوع مشکلات رفتاری و ناسازگاری در بین نوجوانان صورت گرفته است به عنوان مثال: هالینگ و همكارانش در مطالعه خود بر روی نوجوانان آلمانی گزارش نمودند كه9/11 درصد از نوجوانان به علت مشكلات رفتاری و ناسازگازی اجتماعی، نیاز به خدمات بهداشت روان دارند (هالینگ و راونس[1]،2010 به نقل از تمنایی فر، سلامی محمد آبادی، دشتبان زاده، 1390).

 

بیشترین نوجوانان ناسازگار و مساله دار، وابسته به خانواده­های آسیب دیده هستند و فرزندانی كه مربوط به خانواده های پر كشمكش می باشند به سبب عدم برخورداری از آرامش روانی و عدم تمركز و آشفتگی بیشتر در معرض رفتارهای ناسازگارانه قرار دارند (بارلو[2]،1992 به نقل از زارع مقدم ،1385).

 

سازگاری رفتار مفید و موثر آدمی در تطبیق با محیط فیزیكی و روانی است به گونه­ای که تنها با تغییرات محیطی همرنگی نكرده و به پیروی ناهشیار از آن كفایت نكند و خود نیز بتواند بر محیط تاثیر گذاشته و آن را به گونه­ای مناسب تغییر دهد (بارلو،1992 به نقل از زارع مقدم ،1385).

 

طبق تحقیقات متعدد، حدود85% والدین به نوعی نوجوانان خود را ناسازگار می­دانند. چنین برداشتی از نوجوانان باعث رفتار خاصی در والدین می­شود. آنچه مهم است فهم این ناسازگاری و دلایل آن است كه به والدین كمك می­كند تا رابطه بهتری با نوجوانان خود برقرار كنند. نوجوانان هم به سهم خود رفتار والدین را قبول ندارند و آنان را از نظر نوع رفتار تایید نمی­كنند. هیچ یك از فرزندان در طبقات مختلف اجتماعی به طور كامل رفتار والدین خود را تأیید نمی­كنند و اصولاً درجة قبول رفتار والدین و فرزندان كم است. در این وضعیت ناهمگون كه والدین، نوجوانان را ناسازگار می پندارند و نوجوانان هم رفتار والدین را قبول ندارند، امكان وقوع بسیاری از حوادث ناگوار برای نوجوانان وجود دارد(احدی،1383 ).

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...