.. 14

 

بخش اول: فناوری اطلاعات.. 15

 

2-1 مقدمه.. 15

 

2-2 تاریخچه فناوری اطلاعات.. 17

 

2-3 تعاریف فناوری اطلاعات.. 19

 

2-4 مفهوم فناوری اطلاعات.. 24

 

2-5 اثر فناوری اطلاعات بر سازمان و افراد.. 26

 

2-6 سیستم اطلاعات مدیریت.. 31

 

2-6-1 تعریف سیستم اطلاعات مدیریت. 31

 

2-6-2 مفهوم سیستم اطلاعات مدیریت. 31

 

2-7 کارکردهای سیستم های اطلاعاتی مدیریت.. 32

 

2-7-1 نقش پشتیبان عملكرد:. 34

 

2-7-2 نقش پشتیبان تصمیم گیری:. 35

 

2-7-3 نقش پشتیبان استراتژیك:. 35

 

2-8 مدل یك سیستم اطلاعات.. 36

 

2-9 لزوم استفاده از سیستمهای اطلاعات.. 37

 

2-10 مزایای استفاده از سیستم‌های اطلاعات.. 38

 

2-11 انواع سیستم‌های اطلاعات.. 38

 

2-11-1 سیستمهای اطلاعات مدیریت (MIS) :. 39

 

2-11-2 سیستم اطلاعاتی اجرایی ( EIS). 39

 

2-11-3 سیستمهای پشتیبانی تصمیم گیری DSS) ) :. 40

 

2-11-4 سیستم خبره (ES). 40

 

2-11-5 سیستمهای پردازش رخدادها (TPS) :. 40

 

2-11-6 سیستم اتوماسیون اداری(OAS). 41

 

2-12 مزایا و معایب اتوماسیون اداری.. 42

 

2-12-1 مزایای مستقیم. 42

 

2-12-2 مزایای غیر مستقیم. 43

 

2-12-3 معایب سیستم اتوماسیون اداری :. 43

 

بخش دوم: مدیریت منابع انسانی.. 44

 

2-13 مدیریت منابع انسانی.. 44

 

2-14 تاریخچه پیدایش مدیریت منابع انسانی.. 45

 

2-15 تعاریف مدیریت منابع انسانی.. 50

 

2-15-1 نقشه مفهومی مدیریت منابع انسانی. 51

 

2-16 مدیریت منابع انسانی و مدیریت سرمایه انسانی.. 52

 

2-17 نقش محوری مدیریت منابع انسانی.. 53

 

2-18 فلسفه مدیریت منابع انسانی.. 55

 

2-19 رویکردهای مدیریت منابع انسانی.. 55

 

2-20 اهداف مدیریت منابع انسانی.. 56

 

2-20-1 اهداف کوتاه مدت. 56

 

2-20-2 اهداف بلند مدت. 56

پایان نامه و مقاله

 

 

2-21  وظایف مدیریت منابع انسانی.. 57

 

2-22 فهالیتهای اصلی مدیران و متخصصین منابع انسانی به صورت فهرست وار:.. 60

 

2-22-1سازماندهی. 60

 

2-22-2 جذب منابع انسانی. 60

 

2-22-4 مدیریت پاداش. 60

 

2-22-5 روابط کارکنان. 61

 

2-22-6 بهداشت، ایمنی و رفاه. 61

 

2-22-7 امور اداری استخدام و کارکنان. 61

 

2-23 منابع مدیران منابع انسانی جهت انجام وظایف.. 62

 

بخش سوم – رابطه فناوری اطلاعات و رفتار حرفه ای حوزه مدیریت منابع انسانی.. 65

 

2-24 نقش فناوری اطلاعات در توسعه منابع انسانی.. 65

 

2-25 کسب مزیت رقابتی از توسعه منابع انسانی.. 66

 

2-26 مدیریت منابع انسانی الکترونیک.. 71

 

2-26-1 نقشه مفهومی مدیریت الکترونیکی منابع انسانی. 72

 

2-27 مدیریت منابع انسانی و ارتباط با فن آوری اطلاعات.. 72

 

2-28 هم افزایی الکترونیک  و مدیریت منابع انسانی الکترونیک.. 73

 

2-29 تفاوت بین مدیریت منابع انسانی الکترونیک و سیستم اطلاعات منابع انسانی.. 78

 

2-30  اهداف گرایش به مدیریت منابع انسانی الکترونیکی.. 79

 

2-31  به کارگیری مدیریت منابع انسانی الکترونیکی.. 81

 

2-32 فضای شکل‌گیری استراتژیهای منابع انسانی.. 81

 

2-33 استراتژی حوزه‌های مختلف منابع انسانی.. 83

 

2-33-1  تامین منابع انسانی. 84

 

2-33-2  توسعه منابع انسانی. 87

 

2-33-3  مدیریت عملکرد. 88

 

2-33-4  استراتژیهای پاداش. 89

 

2-33-5  مدیریت روابط کارکنان. 91

 

2-34 پیدایش مدیریت منابع انسانی الكترونیك.. 92

 

2-34-1 تغییر در اهداف. 92

 

2-34-2 تغییر در نقش ها. 94

 

2-34-3 مقایسه مدیریت منابع انسانی سنتی با EHRM.. 95

 

2-35 وظایف منابع انسانی الكترونیك.. 96

 

2-35-1 انواع منابع انسانی الکترونیک. 96

 

2-36 مدیریت منابع انسانی و ارتباط با فن آوری اطلاعات.. 96

 

2-37 دلایل پیاده سازی سیستم الكترونیكی مدیریت منابع انسانی    97

 

2-38 مهم ترین چالش های E- HRM… 99

 

2-39 نکات اساسی در موفقیت E- HRM… 100

 

2-40 نتایج بحث تاثیر فناوری اطلاعات برHR.. 101

 

2-41 انواع فعالیت های  HR:.. 102

 

بخش چهارم: رفتار حرفه ای حوزه مدیریت منابع انسانی.. 104

 

2-42 رفتار حرفه ای حوزه مدیریت منابع انسانی.. 104

 

2-43 حرفه ای گری در منابع انسانی.. 105

 

2-44 نقش های افراد حرفه ای منابع انسانی از دیدگاه الریچ    105

 

2-45 شایستگی های افراد حرفه ای منابع انسانی.. 107

 

2-46 تعریف شایستگی ها.. 107

 

2-47 ارتباط شایستگی ها و نقش های افراد حرفه ای منابع انسانی    109

 

2-48 تاثیر مدیریت منابع انسانی الکترونیکی بر حرفه ای گری در منابع انسانی.. 109

 

2-49 دیدگاه پروفسور گاردنر و همكاران.. 110

 

2-50 پیشینه تحقیقات صورت پذیرفته.. 114

 

2-50-1 تحقیقات داخلی. 114

 

2-50-2 پیشینه تحقیقات خارجی:. 118

 

.. 120

 

3-1 مقدمه.. 121

 

3-2 روش تحقیق.. 122

 

3-2-1 دسته بندی تحقیقات بر اساس هدف. 122

 

3-2-2 دسته بندی تحقیقات بر حسب نحوه گردآوری داده ها. 123

 

3-2-3 در اجرای تحقیق ، مراحل زیر پیگری شده است :. 124

 

3-3 جامعه آماری و حجم نمونه مورد تحقیق.. 125

 

3-4 نمونه و نمونه گیری.. 125

 

3-5 بر آورد حجم نمونه.. 126

 

3-6 معرفی ابزار های جمع آوری اطلاعات.. 126

 

3-6-1 مصاحبه. 126

 

3-6-2 پرسشنامه. 126

 

3-6-2-1 معرفی پرسشنامه. 127

 

3-6-2-2 چگونگی طراحی نهایی پرسشنامه:. 127

 

3-7  روایی و پایانی.. 128

 

3-7-1 روایی / اعتبار. 128

 

3-7-2 پایایی. 129

 

.. 131

 

4-1 مقدمه.. 132

 

4-2 داده.. 132

 

4-3-1 منابع تغذیه اطلاعات. 133

 

4-3-1-1 منبع اطلاعات اولیه :. 134

 

4-3-1-2 منبع اطلاعات ثانویه. 134

 

4-4 سیستم های پردازش.. 135

 

4-5 تجزیه و تحلیل.. 135

 

4-6 تجزیه و تحلیل داده ها ی تحقیق.. 136

 

4-7  آمار توصیفی.. 140

 

.. 146

 

5-1 مقدمه.. 147

 

5-2 نتیجه گیری از فرضیه ها.. 148

 

5-3 جدول نتایج فرضیه ها.. 153

 

5-4 پیشنهادات.. 155

 

5-4-1 پیشنهادات بر اساس نتایج تحقیق. 155

 

5-4-2 پیشنهادات برای محققان آتی. 157

 

5-5 محدودیتهای تحقیق.. 157

 

منابع.. 158

 

پیوست.. 163

 

چکیده انگلیسی.. 169

 

 

 

 

 

فهرست جدول­ها

 

جدول 2-1 کارکردهای مدیریت منابع انسانی الکترونیک. 77

 

جدول2-2 تحول در روابط صنعتی سنتی و مدیریت منابع انسانی (آرمسترانگ،1384). 91

 

جدول 2-3 عنوان فرصت درصد اثر در E- HRM.. 98

 

جدول 2-4 درصد چالش های مرتبط با HR. 99

 

جدول2-5 تعریف نقش های منابع انسانی (الریچ،1388). 106

 

جدول 2-6 شرایط محیطی و سیر تكاملی ساختارهای سازمانی. 119

 

جدول 4-1 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات. 136

 

جدول 4-2 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب نوع رشته تحصیلی   137

 

جدول 4-3 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن. 138

 

جدول 4-4 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت. 138

 

جدول 4-5 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سابقه کار در استانداری و فرمانداریها. 139

 

جدول4-6: آزمون کولموگروف-اسمیرنوف برای نرمال بودن متغیرهای تحقیق   140

 

جدول 4-7: آزمون تی مستقل قبل و بعد از استفاده از فناوری اطلاعات و رفتار حرفه ای کارکنان و مدیران. 141

 

جدول 4-8: آزمون تی مستقل قبل و بعد از استفاده از فناوری اطلاعات و پاسخگویی. 142

 

جدول 4-9: آزمون تی مستقل قبل و بعد از استفاده از فناوری اطلاعات و سطح استقلال اطلاعاتی کارکنان و مدیران. 143

 

جدول 4-10: آزمون تی مستقل قبل و بعد از استفاده از فناوری اطلاعات و سطح توانایی کارکنان و مدیران در برقراری ارتباطات خارج از سازمان. 144

 

جدول 4-11: آزمون تی تک نمونهای فعالیت های تحول آفرینی کارکنان   145

 

جدول (5-1) نتایج فرضیه ها. 153
 

 

فهرست شکل ها

 

شکل(2-1) فعالیتهای عمده یک سیستم اطلاعات. 36

 

شکل (2-2) روابط سه سطح وظیفه ای مدیران منابع انسانی. 59

 

شکل (2-3): فعالیتهای مدیران و متخصصین منابع انسانی. 62

 

شکل (2-4) روابط وظایف مدیران منابع انسانی با منابع تکنولوژیک   64

 

شکل (2-5) تاثیر متقابل مدیریت منابع انسانی و فناوری اطلاعات   73

 

شکل (2-6) مدل مفهومی هم افزایی الکترونیک. 75

 

شکل (2-6) مدل پایه ای برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی (آرمسترانگ،1384). 83

 

شکل (2-7) نقش های منابع انسانی برای ایجاد یک سازمان رقابتی ( الریچ، 1388). 106

 

 

 

 

 

 

 

چکیده

 

امروزه سازمانها یا به عبارت گسترده تر کسب و کارها با چالش های بسیاری از قبیل جهانی شدن، زنجیره ارزش برای رقابتی شدن کسب و کار، تغییرات فناوری و …. مواجه شده اند (الریچ،1388). و با توجه به محیط رقابتی، لازم است در صدد ایجاد بستر های مناسب برای مدیریت اثربخش منابع انسانی باشند. این تغییرات در حوزه منابع انسانی موجب تغییر انتظارات و نقش های افراد حرفه ای منابع انسانی شده است، از این رو، آن ها برای ایفای هر چه اثربخش تر نقش هایشان باید خود را به شایستگی های جدیدی مجهز کنند تا بتوانند همواره ارزش آفرینی کنند. از طرف دیگر، هر فرد برای ایفای نقش ها و همچنین ارتقاء سطح مهارت ها، توانایی ها و شایستگی های خود نیاز به استفاده از ابزارهایی دارد. با ظهور فناوری مبتنی بر وب، مفهوم جدید مدیریت منابع انسانی الکترونیکی به عرصه منابع انسانی وارد شد. مدیریت منابع انسانی الکترونیک، بستر مناسبی را برای افراد حرفه ای منابع انسانی ایجاد می کند که موجب ارتقای شایستگی ها و ایفای اثربخش نقش های آن ها می شود (اولریش، 1385). از این رو، با ورود این مفهوم به عرصه مدیریت منابع انسانی، بررسی تاثیر آن بر حرفه ای گری منابع انسانی اهمیت پیدا می کند، که مسئله اصلی این تحقیق می باشد. به همین دلیل هر سازمان باید ابزارهای مدیریت منابع انسانی الکترونیکی را به درستی و بر اساس نیازهای افراد حرفه ای منابع انسانی فراهم کند و در اختیار آن ها قرار دهد. چنانچه سازمان نیاز افراد حرفه ای ، به ابزارهای  مدیریت منابع انسانی الکترونیک را برآورده سازد، آنها می توانند شایستگی های خود را ارتقاء دهند و نقش های خود را به طور اثربخش تر ایفا کنند، و این موضوع به بهترین وجه نشان دهنده اهمیت و ضرورت بررسی این موضوع می باشد.

 

در این پژوهش با مطالعه پژوهش های انجام شده پیشین توسط دانشمندان و محققین، علی الخصوص نظریه پروفسور گاردنر و همکارانش در سال 2003 ، چهار متغیر فرعی جهت ساختن اهداف و سوالات و فرضیه ها شناسایی شد که بر اساس آنها به نظریه آزمایی تحقیق پروفسور گاردنر و همکارانش پرداختیم. در واقع در این تحقیق سعی بر این است تا تاثیر فناوری اطلاعات بر متغیرهای مختلف رفتار حرفه ای حوزه منابع انسانی، من جمله، پاسخگویی، استقلال اطلاعاتی، ارتباطات خارج ار سازمان و تحول آفرینی، مورد بررسی قرار گیرد.

 

تحقیق حاضر ترکیبی از تحقیق کتابخانه ای و میدانی است. روش پژوهش در این مطالعه روش “کمی است” با تکنیک “پیمایشی”، و از نظر شیوه اجرا “همبستگی” می باشد. همچنین این تحقیق بر حسب هدف در گروه تحقیقات “کاربردی” جای می گیرد. در این پایان نامه از ابزار پرسشنامه محقق ساخته برای گرداوری اطلاعات استفاده شده است. در پرسشنامه برای سنجش هر فرضیه بسته به شرایط سوالاتی مشخص در نظر گرفته شده، که داده های حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات با نرم افزار SPSS سنجیده شده، سپس تایید ویا رد شدن فرضیه های محقق از آن منتج شده است.

 

جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان سطوح مختلف حوزه منابع انسانی (مدیران، معاونین، روسای گروهها و کارشناسان) است که در استانداری تهران و فرمانداریهای تابعه مشغول به کار هستند که شامل 162 نفرمی باشد،که به صورت نمونه گیری تمام شماری انجام شده است، لذا حجم نمونه برابر با جامعه آماری است.

 

پس از استخراج اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده توسط نرم افزار به این نتیجه رسیدیم که فرضیه اصلی تحقیق تایید می شود. یعنی بین بکارگیری فناوری اطلاعات و رفتار حرفه ای حوزه منابع انسانی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین بکارگیری فناوری اطلاعات و سطح پاسخگویی و استقلال اطلاعاتی و ارتباطات خارج از سازمان رابطه معناداری وجود دارد، بدین معنی که فرضیه های شماره یک و دو و سه محقق تایید شد. ولی تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر فعالیتهای تحول آفرین (فرضیه شماره چهار محقق) تایید نشد. که بر اساس نتایج بدست آمده پیشنهاداتی برای سازمان مذکور ارائه گردید تا بتوانند با استفاده از ابزارهای جدید نسبت به بهبود شاخص های رفتار حرفه ای در آینده بپردازند.

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

 

رشد و توسعه مدیریت منابع انسانی از دو دهه گذشته با یکسری دگرگونیها آغاز شده است. در این مدت این حوزه به منزله یکی از عمده ترین موضوعات به ثبت رسیده، مستند سازی شده و در عرصه مدیریت کسب و کار معرفی شده است. این دگرگونیها که بر پایه تغییرات اقتصادی، فناوری، حقوقی و اجتماعی جهان و بویژه تحت تاثیر تغییرات ساختاری، صنفی، موقعیت جغرافیایی یا انتظارات رو به رشد سازمانها از منابع انسانی شکل گرفته، نقش و سهم منابع انسانی و شیوه های انجام کار را دستخوش تغییر و تحول زیادی کرده است. (عمومی،1389،ص 2)

 

مدیریت منابع انسانی به بهترین استفاده از منابع انسانی برای نیل به اهداف سازمان توجه بیشتری می کند. یک سازمان اثربخش  هر سال می کوشد کارکردهای سنتی مدیریت کارکنان را در چهارچوب نظام مند و جامعی بازآفرینی کند و به وظایف اساسی که باید در حوزه مدیریت منابع انسانی انجام شود به گونه منسجم و استراژیک توجه کند. از این رو،  مدیریت منابع انسانی، غالباً به منزله رویکرد فوق فعال و اثرگذار در امر مدیریت مردم در نظر گرفته می شود و کارکرد آن از اینکه فقط در قبال نگهداری سوابق پاسخگو باشد به سمت شریک استراتژیک تحول یافته است.

 

به جرات می توان مدعی شد که در طول تاریخ ظهور فناوری های مختلف هیچ نوع فناوری نتوانسته همانند فناوری اطلاعات، در بین رشته های مختلف علوم ارتباط ایجاد نماید. فناوری اطلاعات به عنوان یک پیوند دهنده، تمامی علوم روز را به کار می گیرد تا بتواند اطلاعات مورد نیاز متخصصین، صنایع، سازمان ها و بالاخره همه مردم در قسمت های مختلف جامعه را در کمترین زمان و بهترین وجه ممکن تامین نماید. به طوری که امروزه فناوری اطلاعات مرزهای کشورهای جهان را در می نوردد و ملت ها را در یک جامعه جهانی گردهم می آورد.

 

شاید بتوان گفت به کارگیری صحیح فناوری اطلاعات نه تنها آینده زندگی بشر را بهبود خواهد بخشید، بلکه سعی دارد تا خرابی های به بار آمده ناشی از فناوری های گذشته را نیز اصلاح نماید. به عنوان مثال به کارگیری فناوری اطلاعات مشکلات ترافیک، کمبود مکان فیزیکی جهت انجام کار و تحصیل، کمبود زمان، رقابت و حسادت های بی مورد و پنهان کاری در تحصیل علوم، اشتغال و تبادل فرهنگی را مرتفع خواهد نمود. طبعاً در این عرصه جدید، هر فرد و جامعه ای که با شناخت و اشراف بیشتر، اهداف و آرمان روشنتر پا به میدان بگذارد می تواند از این فناوری بهره بیشتری ببرد و در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جهان نقش بیشتری داشته باشد. در کل فناوری های اطلاعاتی همراه با فاکتورهای خود تحولات عظیمی در شرکت ها و سازمان های بازرگانی ایجاد کرده است به گونه ای که عملکرد کلی این قبیل شرکت ها کاملاً تحت تاثیر میزان کاربرد فناوری های مورد بحث می باشد. در این میان مدیریت منابع انسانی به دلیل نقش گسترده ای که در سازمان دارد به نوبه خود متاثر از این تحولات است. (سهانوویچ[1]،1996، صص 30-25 ) به عبارت دیگر در سازمان های حاضر بیش از هرچیزی حوزه مدیریت منابع انسانی تحت الشعاع فناوری اطلاعات قرار خواهد گرفت. باید با بررسی و شناخت نقش فناوری اطلاعات در رفتار حرفه ای کارکنان حوزه مدیریت منابع انسانی شامل پاسخگویی، استقلال اطلاعاتی، افزایش ارتباطات خارج از سازمان و فعالیت های تحول آفرین و همچنین با طراحی و ایجاد یک سیستم پویا، زمینه ساز شناسایی، انتخاب، استخدام، آموزش و به کارگیری موثر منابع انسانی در سازمان باشیم.

 

ساختار کلی گزارش این تحقیق در 5 فصل به شرح ذیل می باشد:

 

فصل اول : در این فصل  پرداختن به تبیین موضوع تحقیق ، اهمیت ضرورت ، اهدف ، سوالات ، فرضیه ها و متغیر های تحقیق مد نظر قرار گرفته است .

 

فصل دوم : در این فصل کلیات روش تحقیق بکار گرفته شده در تحقیق حاضر مورد بررسی قرار گرفت . پرسشنامه محقق ساخت، ابزار جمع آوری اطلاعات بوده که روش طراحی آن ذکر شده است. همچنین روایی پرسشنامه نیز با هماهنگی استاد محترم راهنما و مشورت با صاحبنظران احراز و پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ اثبات گردیده است. جامعه آماری تحقیق ، متشکل از 162 نفر از مدیران وکارکنان حوزه منابع انسانی استانداری تهران و فرمانداریهای تابعه می باشد.

 

فصل سوم : در این فصل به روش تحقیق ، جامعه آماری و حجم نمونه مورد تحقیق ، معرفی شرکت بهره برداری ، معرفی ابزار های جمع آوری اطلاعات ، روایی و پایانی پرسشنامه پرداخته شده است .

 

فصل چهارم : در این فصل ، اطلاعات از طریق پرسشنامه و مطالعه تحقیقات مشابه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است .

 

فصل پنجم : در آخرین فصل از فصول پنجگانه این تحقیق ، پس از بیان نتایج حاصله و ارائه پیشنهاد هایی بر اساس آنها ، محدودیتها ی تحقیق عنوان شده است .

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول

 

 

کلیات تحقیق

 

 

 

 

 

1-1 مقدمه

 

از مدت ها پیش در ادبیات مدیریت، استعاره ای به این مضمون به کار گرفته می شد: شریان حیاتی سازمان «شبکه اطلاعات» و خون جاری در آن «اطلاعات» است. اگر ارتباطات، به نحو احسن در سازمان برقرار باشد، قلب سازمان خوب کار می کند و نحوه گردش صحیح اطلاعات داخل سازمان، دال بر سلامت سیستم قلبی است.

 

با توجه به انقلاب عظیمی که فناوری اطلاعات ایجاد کرده و به کمک ارتباطات، دهکده جهانی را پی ریزی کرده است، اهمیت استعاره فوق الذکر بیش از پیش می شود.

 

پیتر دراکر[2] (۲۰۰۲) معتقد است: گسترش راه آهن در عصر انقلاب صنعتی، فاصله ها را کوتاه کرد، جغرافیا را تغییر داد و حاکمیت ملی کشورها را تقویت کرد، اما فناوری اطلاعات در عصر فراصنعتی، فاصله ها را از میان برد و جغرافیا را به تاریخ تبدیل کرد.

 

تنها زندگی مردم و چهره شهرها نیست که به سرعت دگرگون شده اند بلکه تئوری ها و نظریات علمی نیز با سرعت شگفت آوری متحول می شوند. این دو پدیده «ارتباطات و اطلاعات» با کمک یکدیگر سرعت تغییر را بیش از هر چیز دیگری افزایش داده اند. در این میان، نظریات و تئوری های مدیریت به دلیل تازگی و نو بودن اصل و ریشه آنها «از نظر تئوری و تئوری پردازی» بیشتر از دیگر علوم قدیمی، دستخوش تغییر و تحول واقع می شوند.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...