2- 1  تعریف فلسفی واقعیت ………………………………………………………………………….12-9

 

2-2  تعریف واقعیت در فیلم داستانی …………………………………………………………14-12

 

2-3  تعریف واقعیت در فیلم مستند …………………………………………………….15-14

 

2- 4  تشریح باز نمایی در هنر …………………………………………………………………23-15 

 

2-5 تشریح باز نمایی در فیلم داستانی ………………………………………….25-23

 

2-6  تشریح باز نمایی در فیلم مستند ………………………………………………….37-25

 

2- 7 بیان دراماتیک و زیبایی شناسی مستند …………………………………48-38

 

2- 8  وجوه دراماتیک در فیلم سازی مستند ……………………………………………49

 

2 -8-1 صدا در مستند ………………………………………………………………………. 50-49

 

2-8-2 گفتار متن در مستند ……………………………………………………………51-50

 

2-8-3  تغییر لحن در گفتار متن ………………………………………………………….52-51

 

2-8-4  ساختار نظری تحلیل ………………………………………………………………..60-52

 

2-9  مروری اجمالی بر پیشینه ی مستند سازی در ایران …………………………………….72-61

 

فصل سوم : روش شناسی و بررسی یافته های پژوهش

 

   مقدمه  ……………………………………………………………………………………………….76-73

 

3-1 گاگومان  ………………………………………………………………………………77

 

3-1-1 شناسنامه ی فیلم ………………………………………………………………….78 

 

3-1-2 درباره ی  فیلم …………………………………………………………………………….81-79

 

3-1-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی ……………………………………………………………………….83-81

 

 3- 2 پرنیان ………………………………………………………………………………………..84

 

3-2-1شناسنامه ی فیلم …………………………………………………………………85

 

3-2-2 درباره ی فیلم ………………………………………………………………………88-86

 

3-2-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی …………………………………………………………89-88

 

3-3روایت مرگ نازلی از زبان یک جن گیر عاشق ………………………………………………90

 

3-3-1شناسنامه ی فیلم ………………………………………………………………………………….91

 

3-3-2 درباره ی فیلم ………………………………………………………………………………95-92

 

3-3-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی ……………………………………………….98-95

 

3-4 آقایان پرنده ……………………………………………………………………99

 

3-4-1شناسنامه ی فیلم ……………………………………………………………………………99

 

3-4-2 درباره ی فیلم ……………………………………………………………………..106-100

 

3-4-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی …………………………………..109-106

 

3-5 رییس جمهور میر قنبر ………………………………………………………………………………….110

 

3-5-1شناسنامه ی فیلم ………………………………………………………………………………..111

 

3-5-2 درباره ی فیلم  …………………………………………………………………….115-112

 

3-5-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی …………………………………………………116-115

 

3-6 تهران انار ندارد ………………………………………………………………………118-117

 

3-6-1شناسنامه ی فیلم ………………………………………………………………………………118

 

3-6-2 درباره ی فیلم …………………………………………………………………………126-119

 

3-6-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی ……………………………………………………….129-126

 

3-7 سیانوزه ……………………………………………………………………………………………………..130

 

3-7-1شناسنامه ی فیلم ……………………………………………………………………………………131

پایان نامه و مقاله

 

 

3-7-2 درباره ی فیلم ………………………………………………………………………..134-132

 

3-7-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی ………………………………………………136-135

 

3-8 تینار ………………………………………………………………………………………………….138-137

 

3-8-1شناسنامه ی فیلم ……………………………………………………………………….. 138

 

3-8-2 درباره ی فیلم ………………………………………………………………141-139

 

3-8-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی ………………………………………….145-141

 

3-9 روزهای بی تقویم ………………………………………………………………………..146

 

3-9-1شناسنامه ی فیلم ………………………………………………………………………..147

 

3-9-2 درباره ی فیلم ………………………………………………………………..151-148

 

3-9-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی ……………………………………………..153-151

 

3-10 پیر پسر ……………………………………………………………………………………154

 

3-10-1شناسنامه ی فیلم ……………………………………………………………………155

 

3-10-2درباره ی فیلم ……………………………………………………….158-156

 

3-10-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی ……………………………………………….160-158

 

فصل چهارم : جمع­بندی و نتیجه گیری  …………………………………….166-161

 

فهر ست منابع و مآخذ  …………………………………………………………..169-167

 

چکیده انگلیسی

 

عنوان پایان نامه انگلیسی

 

 

 

مقدمه

 

این پژوهش تلاشی برای مطالعه ی «دگردیسی زیبایی شناسی درسینمای مستند نوین دهه ی 80 ایران» است. دلیل انتخاب این موضوع ناشی از پر رنگ شدن گرایش های سنت شکنانه ای است که در فیلم های این دوره دیده می شود و به تدریج بر رویکردهای کلاسیک پیشین سایه می اندازد. گرایش هایی که در مقایسه با رویکردهای کلاسیک مستند سازی کمتر مجالی برای تجزیه و تحلیل یافته اند؛ و ضرورت نگاهی پژوهش محور و از منظر زیبایی شناسانه به جلوه های این جریان نوین در ایران بسیار احساس می شود.

 

در مبحث نظری پژوهش به تعریف و تبیین مفاهیم و چارچوب های تئوریک موضوع بر اساس نظریات «جان گریرسون» (1)، «بیل نیکولز» (2)، «پل وارد» (3)، «کراکوئر» (4) و… به مباحثی چون: تعریف واقـعیت و تشریح بازنمایی در فیلم داستانی ومستـند، بیان دراماتیک و زیبایی شناسی و وجـوه دراماتیک در مسـتند می پردازد.

 

در این فصل علاوه بر تشریح موضوعات و مفاهیم ذکر شده، بر اساس تحلیل و نشانه شناسی بیل نیکولز از فیلم مستند به بررسی و تحلیل فیلم های مورد نظر پرداخته می شود.

 

1- John Grierson (1898-1972) مستند ساز انگلیسی و پدر سینمای مستند نوین

 

2- Bill Nichols (1942) نظریه پرداز و مستند ساز فیلم آمریکایی

 

3- Paul Vard (1968) استاد مطالعات انیمیشن دانشگاه هنر بورنموت انگلستان

 

4- Siegfried Kracauer (1889-1966) نظریه‌پرداز واقع‌گرای فیلم

 

برای تحلیل دقیق تر و دست یابی به مؤلفه های متمایز کننده ی آثار مستند نوین دهه ی 80 ایران از پیشینیان تعدادی از فیلم های مستند ایرانی این دهه انتخاب شده و وجوه زیبایی شناسانه ی آن ها مورد توجه قرار گرفته است. درگزینش فیلم ها چند عامل مؤثر بوده است: ابتدا جـوایزی است که اغلب در جشنــواره های تخصـصی کسب کرده اند؛ نظیر: «جشنواره ی مستندکیش» و «جشنواره ی فیلم سینما حقیقت»، «جشن خانه ی سینما»، «جشن مستقل سینمای مستند ایران» و… عـامل مـؤثر بعد عبارت است از: آرا منتقـدان وکارشـناسان پیرامون این مستندها که نقدهای تحسین آمیزی نوشته اند؛ یکی از مهم ترین علل این استـقبال، نوآوری و بداعت های فرمی و سبکی این آثار بوده است. عامل سوم، تمایز خصوصیات این فیلم ها با ویژگی های پذیرفته شده و قراردادی مستند های کلاسیک و سنتی است.

 

 

 

  فصل اول: کلیات پژوهش                                                                                                                                                                                   

 

1-1 بیان مسئله

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...