: زمین شناسی

 

2-1-: زمین شناسی عمومی منطقه. 19

 

2-2- ولکانیسم پهنه سنندج _ سیرجان………………………….20

 

2-3- چینه شناسی پهنه سنندج _ سیرجان. 20

 

2-4- واحدهای رسوبی. 21

 

2-5-1- کرتاسه. 23

 

2-5- 2- پالئوژن. 24

 

2-5-2-1- پلیوسن _ کواترنری.. 24

 

2-6- زمین ساخت منطقه. 26

 

2-7- تکتونیک منطقه. 27

 

2-8- گسلها 28

 

2-9- زمین ریخت شناسی منطقه. 28

 

2-10- زمین شناسی اقتصادی.. 29

 

فصل سوم: سنجش از دور

 

3-1- مقدمه………………………………………………………………………………………30

 

3-2- سامانه ی ماهواره­های سنجش از دور…………………………………………………………………………………..31

 

………………………………………………………………………………………………………………..32ASTER 3-3- سنجنده

 

3-4- انواع روش­های پردازش ماهواره ای………………………………………………………………………………………33

 

3-4-1- ترکیب رنگی کاذب…………………………………………………………………………………………………………..33

 

3-4-2- نسبت باندی……………………………………………………………………………………………………………………..34

 

3-4-3- روش کمترین مربعات رگرسیون شده(LS-Fit)……………………………………………………………..36

 

: بافت و دگرسانی

 

4-1- مقدمه. 39

 

4-2- بافت کانیها در انواع کانسارهای آهن. 39

 

4-2-1-بافت مربوط به کانسارهای اکسیدی آهن _ تیتانیوم همراه با سنگهای آذرین. 39

 

4-2-2- بافت مربوط به کانسارهای آهن رسوبی. 40

 

4-2-3- بافت مربوط به کانسار آهن اسکارن. 40

 

4-3- بافت مشاهده شده در محدوده اندیس مورد مطالعه. 41

 

4-4- سنگ میزبان منطقه. 47

 

4-5- نتیجه گیری.. 48

 

4-6- دگرسانی. 56

 

4-6-1- عوامل موثر بر دگرسانی هیدروترمالی. 56

 

4-6-2- دگرسانی سیلیسی. 57

 

4-6-3- دگرسانی کربناتی. 57

 

: کانی شناسی

پایان نامه

 

 

5-1- مقدمه. 59

 

: 59

 

5-3-گوئتیت FeO(OH): 60

 

…..60Fe2O5-4- پیریت

 

)  : 61

 

: 63

 

. 63

 

: ژئوشیمی

 

6-1- مقدمه. 65

 

6-2-ژئوشیمی آهن و منگنز. 66

 

6-3- ژئوشیمی منگنز و آهن در محیطهای رسوبی.. 66

 

6-4- ژئوشیمی منگنز و آهن در شرایط ماگمایی.. 68

 

6-5- ژئوشیمی منگنز و آهن در محیطهای هوازدگی سوپرژن……………………………………………………..68

 

6-6- مطالعه شیمی کانسنگ… 68

 

6-6-1- نسبت Fe/Mn و Mn/Fe 69

 

6-6-2- عناصر کمیاب.. 72

 

6-6-3- نسبتهای دوتایی بعضی از عناصر کمیاب.. 80

 

6-7- همبستگی بین عناصر واسطه و آهن.. 83

 

.. 86

 

– مقدمه:

 

نیروی انسانی، تأسیسات زیربنایی و مدیریت کارآمد در کنار منابع طبیعی زیرساخت­های توسعه پایدار جوامع را تشکیل می­دهند. منابع طبیعی بعنوان هدایای خدادادی نقشی بی بدیل در پروسه تولید ایفا می­کنند. کامیابی و رفاه روزافزون آدمی در پرتو علم و تکنولوژی پرشتاب او پیوسته همگام نیاز روزافزای انسان­ها به مواد اولیه و روش­های بهینه بهره­برداری از آن­ها بوده است. محیط پیرامونی از دیرباز تنها منبع پر سخاوت تامین مواد اولیه مورد نیاز انسان­ها بوده و می­باشد که درگذرگاه رشد جوامع بشری همواره کانون توجه دانش­های پایه بوده است. انقلاب صنعتی و عصر مدرن ره آوردی چون صنعتی شدن و شهرنشینی را با خود به همراه آورد و به تبع آن گریزی باقی نماند جز یافتن منابع نوین مواد اولیه و ابداع، پیشرفت و بهینه سازی روش­های کشف، استخراج و فرآوری مواد طبیعی (سیلیسیان، 1386).

 

مطالعات باستان شناسی و تاریخی نشان می دهد که شناخت و کاربرد آهن، تاریخ شش هزار ساله دارد. آشنایی آدمی با آهن به صورت تصادفی بوده است. چگالی بالا، سختی و پایداری آهن بر ویژگی های دو فلز طبیعی مورد استفاده در آن زمان یعنی طلا و مس برتری داشت و بدین ترتیب این فلز ارزشی والاتر از دو فلز مذکور پیدا نمود. بر اساس مطالعات باستان شناسی حدود 800 سال پیش از میلاد، آهن در ایران به کار می­رفته است. برخی از پژوهشگران معتقدند ریشه لغوی کلمه آهن از آسن، که در اوستا به معنی آهن می­باشد،گرفته شده است که آن هم از واژه آسمن به معنی آسمان مشتق شده است. آهن از نخستین مواد اولیه فلزی بود که در ابتدا تنها به عنوان زیورآلات و ابزارهای سبک شکار و جنگ مورد استفاده قرار می­گرفت اما با توجه به ویژگی­ها و قابلیت­هایش و نیز فراوانی نسبیش چنان جایگاهی در مصنوعات بشری یافت که گاهی عصر تمدن را با عصر آهن همزاد می­دانند. عصر آهن به دوره ای اطلاق می­شود که ابزار و سلاح­های مفرغی جای خود را به ابزار آهنی دادند. با گذر زمان با وجود تغییرات بسیاری که زنجیره­های مختلف صنعت به خود دیده­اند، هیچگاه آهن جایگاه خود را بعنوان فلزی مادر و استراتژیک از دست نداده است. ایران در قرون و اعصار گذشته، از جهت آشنایی با نحوه بدست آوردن فولاد همسطح و همتراز دیگر جوامع و تمدن­های بزرگ بود، اما در سه قرن اخیر به لحاظ سیطره کشورهای غربی و پیشرفت سریع آنان و اضمحلال داخلی، در زمره واردکنندگان محصولات فلزی قرار گرفت. ایجاد کارخانه ذوب آهن که مادر صنایع محسوب می­شد به عنوان یک آمار ملی از دوره قاجاریه مطرح بود که سرانجام در سال 44 به تصویب مجلس رسید و عملیاتی شد. فولاد مبارکه اصفهان بعنوان بزرگترین مجتمع صنعتی کشور در کنار ذوب آهن اصفهان خط مقدم جبهه صنعت کشور را شکل داده­اند و اکنون با عملیاتی شدن فازهای توسعه این مجتمع­ها و احداث سایر کارخانجات فولاد و نیز افزایش جهانی قیمت فلزات بیش از پیش تأمین مواد اولیه مورد نیاز خصوصاً سنگ آهن مناسب ، ضروری می­باشد.

 

ایران از دیرباز کشوری غنی از مواد معدنی بوده است که همواره در جای جای آن کانسارها و معادن مختلفی مورد اکتشاف یا در حال استخراج قرار گرفته است. با توجه به صنعت و نوع نیاز کشور گاهی عناصری نسبت به عناصر دیگر دارای اهمیت بیشتر بوده­اند، به طوری که حتی پایه صنعت کشوری را به خود اختصاص می­داده­اند. در این زمینه فعالیت­های اکتشافی و استخراجی زیادی صورت گرفته، که منجر به اکتشاف اندیس­ها و کانسارهای با ذخایر مختلف گردیده است، به همین علت مناطقی که از لحاظ برخی فلزات مستعدتر بوده­اند، همواره مورد توجه بیشتری قرار داشته­اند. یکی از این مناطق بسیار مستعد که دربرگیرنده بسیاری از مواد معدنی بالاخص آهن می­باشد، پهنه دگرگونی سنندج_سیرجان می­باشد. این پهنه دگرگونی همواره از لحاظ مواد معدنی مورد توجه معدن­کاران و مکتشفین معدنی قرار داشته است به طوری که در حال حاظر در نقاط مختلف این پهنه، اندیس­ها و کانسارهای فلزی و غیرفلزی زیادی دیده می­شود که می­توان این پهنه را یکی از قطب­های معدنی کشور به شمار آورد. در حال حاظر این پهنه را قطب دوم کانسارهای آهن در کشور محسوب می­کنند.

 

1-2- کلیاتی در مورد آهن

 

آهن، عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی باFe  و عدد اتمی 26 نشان داده می­شود. آهن فلزی است که در گروه 8 و در دوره 4 جدول تناوبی قرار دارد. علامت Fe وکلماتی مثل فروس[1] از کلمه لاتین فروم[2] گرفته شده است. اولین نشانه­های استفاده از آهن به زمان سومریان و مصریان برمی­گردد که تقریباً 4000 سال قبل از میلاد با آهن کشف شده از شهاب سنگ­ها اقلام کوچکی مثل سرنیزه و زیورآلات می­ساختند. از 2000 تا 3000 سال قبل از میلاد مسیح، تعداد فزاینده­ای از اشیاء ساخته شده با آهن مذاب (فقدان نیکل، این محصولات را از آهن شهاب سنگی متمایز می­کند) در بین النهرین، آسیای صغیر و مصر به چشم می­خورد؛ اما ظاهراً تنها در تشریفات از آهن استفاده می­شد و آهن فلزی گرانبها حتی با ارزش همتراز طلا به حساب می­آمد. از 1600 تا 1200 قبل از میلاد در خاورمیانه بطور روزافزون از این فلز استفاده می­شد، اما جایگزین کاربرد برنز در آن زمان نشد (سیلیسیان، 1386).

 

از 1000 تا 1200 سال قبل از میلاد مسیح در خاورمیانه یک جابجایی سریع در تبدیل ابزار و سلاح­های برنزی به آهنی صورت گرفت. عامل مهم در این جابجایی، آغاز ناگهانی تکنولوژی­های پیشرفته کار با آهن نبود، بلکه عامل اصلی، مختل شدن تأمین قلع بود. این دوره جابجایی که در نقاط مختلفی از جهان رخ داد، دوره­ای از تمدن به نام عصر آهن را بوجود آورد. همزمان با جایگزینی آهن به جای برنز، فرآیند کربوریزاسیون کشف شد که بوسیله آن به آهن، کربن اضافه می­کردند. آهن را بصورت اسفنجی که مخلوطی از آهن و سرباره به همراه مقداری کربن یا کاربید است بازیافت می­کردند، سپس سرباره آن را با چکش کاری جدا نموده و محتوی کربن را اکسیده می­کردند تا بدین طریق آهن نرم تولید کنند.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...