پایان نامه ارشد : رابطه ویژگیهای شخصیتی و کمالگرایی با اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه |
2-1-3- رویکردهای اهمال کاری………………………………………………………………………………………………………. 15
2-1-3-1- رویکرد فیزیولوژی …………………………………………………………………………………………………………………………………15
2-1-3-2- رویکردها رفتاری………………………………………………………………………………………………………………………………..16
2-1-3-3- رویکردهای رفتار منطقی- هیجانی…………………………………………………………………………………………. 17
2-1-3-4- رویکردهای شناختی……… ………………………………………………………………………………………. …………………………..21
2-1-3-5-رویکردهای انگیزشی (تعلل به عنوان یک مشکل انگیزشی)………………………………………………………………….22
2-1-3-6-اهمال کاری به عنوان یک عادت……………………………………………………………………………………………………….23
2-1-3-7- اهمال کاری به عنوان یک اختلال شخصیتی……………………………………………………………………………………….23
2-1-4- ویژگی های افراد اهمال کار ………………………………………………………………………………………………………….24
2-1-5- عوامل موثر در اهمال کاری…………………………………………….. ……………………………………………………..26
2-1-5- تعلل تحصیلی (اهمال کاری آموزشی) و تعلل غیر تحصیلی……………………………………………………………….30
2-1-6- اهمال کاری و اهمال کاری فعال……………………………………………………………………………………………………………..32
2-1-7- اهمال کاری و کمال گرایی…………………………………………………………………………………………………………..34
2-1-9- شیوع اهمال کاری……………………………………………………………………………………………………………………….35
2-2- شخصیت……………………………………………………………………………………………………………………………………… 36
2-2-1- تعاریف شخصیت……………………………………………………………………………………………………………..36
2-2-2- رویکردهای روانشناختی شخصیت……………………………………………………………………………………… 38
2-2-3- نظریه طرح پنج عاملی شخصیت………………………………………………………………………………………………….42
2-3- کمال گرایی…………………………………………………………………………………………………..46
2-3-1- تعریف کمال گرایی…………………………………………………………………………………………………………………….46
2-3-2- ابعاد کمال گرایی……………………………………………………………………………………………………………………….47
2-3-3-کمال گرایی مثبت و منفی……………………………………………………………………………………………………………..53
2-3-3- مدل پردازش دوگانه کمال گرایی……. …………………………………………………………………………………………..55
2-3-4- علل رشد کمال گرایی………………………………………………………………………………………………………………….57
2-3-4-1- مدل انتظارات اجتماعی…………………………………………………………………………………………………………….57
2-3-4-2- مدل یادگیری اجتماعی بندورا……………………………………………………………………………………………………57
2-3-4-3- مدل واکنش اجتماعی……………………………………………………………………………………………………………….58
2-3-4-4- مدل تمرکز بر اشتباهات……………………………………………………………………………………..………….58
2-3-5- درمان کمال گرایی………………………………………………………………………………………………………………………60
2-4- پیشینۀ پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………. 62
فصل سوم : روش پژوهش
3-1- روش پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………….73
3-2- متغیرهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………73
3-3- جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………………………….73
3-4- حجم نمونه و روش نمونهگیری………………………………………………………………………………………………………. 73
3-5- ابزار پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………74
3-5-1- مقیاس ارزیابی اهمال کاری…………………………………………………………………………………………………………..74
3-5-2- مقیاس کمال گرایی………………………………………………………………………………………………………………………74
3-5-3- پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت مککری کاستا(NEO)………………………………………………………………75
3-6- شیوه اجرا………………………………………………………………………………………………………………………………………..77
3-7- روش های تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………………………………..78
فصل چهارم : تحلیل داده های پژوهش
4-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………80
4- 2 یافته های توصیفی پژوهش……………………………………………………………………………………………………………….80
4- 3 یافته های استنباطی پژوهش………………………………………………………………………………………………………………82
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………. ……………………………..90
5-2 یافته های مرتبط با فرضیه های پژوهشی ……………………………………………………………………………………………90
5-3 محدودیتهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………96
4 پیشنهادهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………..96
5-4-1 پژوهشی…………………………………………………………………………………………………………………………………….96
5-4-2 کاربردی…………………………………………………………………………………………………………………………………….96
منابع و مآخذ
منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………………………………………98
منابع لاتین…………………………………………………………………………………………………………………………………………….102
پیوست ها……………………………………………………………………………………………………………………………………………..110
فهرست جداول
جدول 4-1- مشخصههای آماری آزمودنیها بر حسب ابعاد شخصیت به تفکیک جنسیت…………………………………80
جدول 4-2- مشخصههای آماری آزمودنیها بر حسب اهمالکاری به تفکیک جنسیت……………………………………….81
جدول 4-3- مشخصههای آماری آزمودنیها بر حسب کمال گرایی به تفکیک جنسیت…………………………………….82
جدول شماره 4-4: تحلیل واریانس مربوط به رگرسیون پنج عامل بزرگ شخصیت و اهمال کاری دانشجویان……..82
جدول شماره 4-5: ضرایب معادله پیش بینی اهمال کاری به وسیله ابعاد شخصیت……………………………………………83
جدول شماره 4-6: تحلیل واریانس مربوط به رگرسیون پنج عامل بزرگ شخصیت و کمال گرایی دانشجویان…….84
جدول شماره 4-7: ضرایب معادله پیش بینی کمالگرایی به وسیله ابعاد شخصیت……………………………………………..84
جدول 4-8- نتایج آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی رابطهکمال گرایی و اهمال کاری دانشجویان………………86
جدول 4-9- نتایج آزمون t گروههای مستقل برای مقایسه ابعاد شخصیت در بین دو جنس……………………………….86
جدول4-10- نتایج آزمون لون برای مشخص کردن شرط همگنی واریانس……………………………………………………..87
جدول 4-11- نتایج آزمون t گروههای مستقل برای مقایسه اهمال کاری در بین دو جنس………………………………..87
جدول4-12- نتایج آزمون لون برای مشخص کردن شرط همگنی واریانس…………………………………………………… 88
جدول 4-11- نتایج آزمون t گروههای مستقل برای مقایسه کمالگرایی در بین دو جنس………………………………… 88
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ویژگیهای شخصیتی و کمالگرایی با اهمالکاری تحصیلی انجام گرفت. به این منظور از بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در سال تحصیلی 91-1392 ، 300 نفر به صورت نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از مقیاس ارزیابی اهمال کاری سولومون و راث بلوم (1984)، پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت مککری و کاستا(1989) ومقیاس چند بعدی کمال گرایی فراست(1990) استفاده گردید. برای تحلیل
دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که از پنج عامل بزرگ شخصیت، عامل های برون گرایی، گشودگی و موافق بودن توان پیش بینی اهمال کاری را دارند، همچنین هر پنج عامل بزرگ شخصیت توان پیش بینی کمال گرایی را دارند. نتایج نشان داد که بین کمالگرایی و اهمال کاری رابطه مثبت معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش قابل کاربرد در بحث کاهش تعلل ورزی دانشجویان میباشد.
کلید واژگان: ویژگیهای شخصیتی،کمالگرایی ، اهمالکاری تحصیلی
فصل یکم
مقدمه
2-1- مقدمه
از آن جا كه در هر نظام آموزشی، پیشرفت تحصیلی به عنوان مهمترین شاخص توفیق فعالیت های علمی و آموزشی محسوب می شود، بررسی عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان از اهمیت خاصی نزد پژوهشگران علوم تربیتی و روانشناسی برخوردار است .از جمله عواملی که آثار سویی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارد اهمال کاری است.
اهمال کاری در خصوص تکالیف تحصیلی یک مشکل رایج در میان دانشجویان است و از مهمترین علل شکست یا فقدان موفقیت فراگیران در یادگیری و دستیابی به برنامههای پیشرفت تحصیلی است. تقریبا یک چهارم از دانشجویان گزارش میدهند که مکررا تا درجهای اهمالکاری میکنند که برای آنها ایجاد استرس میکند، که این امر عملکرد آموزشی ضعیف آنها را موجب میشود(بالکیس و دورو[1]،2009)
اهمالكاری یکی از بحثهای مهمی است که درسالهای اخیر مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفت. که به عنوان یك رفتار عادتی در نظر گرفته میشود كه شیوع فراوانی در جوامع مختلف دارد و روند رو به رشد آن بسیار گسترده است. این عادت، با تاخیر انجام دادن كار یا مسوولیت توام است و در نتیجه پیامدهای ناخوشایندی به همراه دارد(سواری،1391).
اگرچه ممكن است پیامدهای منفی این عادت در زندگی روزمره نباشد اما زیان های برخاسته از شیوع این رفتار در بین افراد گروه های مختلف مهم و قابل ملاحظه است و همین امر ضرورت جلوگیری از چنین رفتاری را نمایان می سازد. اهمال کاری در اغلب موارد میتواند از طریق ممانعت از پیشرفت و عدم دسترسی به اهداف، پیامدهای نامطلوب و جبران ناپذیری به همراه داشته باشد لذا لازم است اهمالکاری بیشتر مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد تا پژوهشگران بتوانند روش های مقابله ای خوبی برای کاهش اهمال کاری پیدا کنند. عوامل زیادی در اهمال کاری تحصیلی نقش دارند که از جمله آنها ویژگی های شخصیتی و کمالگرایی است.
1-2- بیان مسئله
یكی ازجنبه های مهم زندگی، موفقیت یا عدم موفقیت در تحصیلات دانشگاهی است. موفقیت در دانشگاه میتواند پیشبینی كننده بسیاری از پیشرفتهای دانشجویان در آینده باشد. مانعی مشترك در بین دانشجویان كه از پیشرفت و رفاه آن ها در آینده جلوگیری می نماید مشكلات ناشی از اهمال كاری[2] است(بیگی، بختیاری، محمدخانی و صادقی،1391).
اهمال کاری به تعبیر الیس و ناوس(2002) آن است که کاری که برای اجرای آن تصمیم گرفته می شود؛ بدون دلیل مشخص به آینده محول شود؛ کاری که میتواند حداقل برای خود فرد نتایجی را در برداشته باشد و در عین حال، انجام ندادن آن نیز به زیان شخص است و باعث سرزنش کردن خود میشود. سایر محققان نیز در تعریف، به کاهلی و امروز و فردا کردن در انجام کارهای مهم(در زمان انتظار) همراه با تجارب ذهنی ناراحت کننده اشاره نمودهاند(الیس و جمیز نال،1382؛ لای،1986؛ سنکال،کوئستنر و والرند،1995). اهمالکاری منجر به بروز رفتارهای تاخیری به شکل گوناگون میشود(اسپکتر و فراری[7]،2000).
شواهد فزایندهای وجود دارد كه نشان میدهد اهمالكاری، در اثر عملكرد آكادمیك زیان بخش بوده و به صورت نمرات كم و مشروطی رخ میدهد. همچنین مطالعات نشان داده است كه 70 درصد جمعیت دانشگاه، در تكالیف آموزشی اهمالكارند و احتمالا این نوع اهمالكاری، از دانشجوی سال اول به دانشجوی سال آخر افزایش مییابد. این دانشجویان در هنگام مقاله نویسی، مطالعه ی آزمونها و تكمیل تكالیفی كه اغلب پرفشار و موجد اضطراب است تمایل به اهمالكاری دارند(فراری و تایس،2000). پژوهشگران در حوزهی اهمالکاری بر این باورند که عوامل متعددی میتواند در بروز و تداوم اهمال کاری مؤثر باشد از جمله این عوامل میتوان به ویژگیهای شخصیتی[9] وکمالگرایی[10] نام برد.
اگرچه خصوصیات شخصیتی زیادی وجود دارد اما از جمله مهمترین و با نفوذترین مدلها در بررسی صفات شخصیت در دهههای اخیر مدل پنج عاملی بوده است که بیش از همه، پژوهش در حوزه شخصیت را به خود اختصاص داده است(نگ[11]،2003). این پنج عامل اصلی شخصیت عبارتند از: رواننژندی[12]، برونگرایی[13]، انعطافپذیری[14]، دلپذیری[15] و وظیفه شناسی[16]، که مککری و کاستا[17](1987) اساسا این پنج عامل را به عنوان تمایلاتی که زمینه زیستی دارند معرفی کردهاند، این دو محقق بیان میکنند صفات شخصیت، مانند خلق وخو، آمادگیهایی درونی در مسیر رشد بوده و اساسا از تاثیرات محیطی مستقل هستند(پرون و جان، بیتا؛ ترجمهی کدیور و جوادی،1385). رابطه میان اهمالكاری و ویژگیهای شخصیتی همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است بطوری كه بسیاری از پژوهشگران، برای مثال، سولومون و روت بلوم(1984)؛ واتسون(2001)؛ استیل و همکاران(2001)؛ جانسون و بلوم(1995)؛ دی فابیو (2006)؛ حاتمی و هاشمی(1390)؛ قاسمی، علی مدد، کرمخانی و علی مدد(1391)؛ اگنز، هندریکس و وندروف (2010)؛ عالیشاپور(2012)معتقدند میان اهمالكاری و بعضی از ویژگیهای شخصیتی رابطه وجود دارد.
یکی دیگر از متغیرهایی که میتواند به طور بالقوه بر اهمال کاری تأثیرگذار باشد کمالگرایی است. از جمله مشکلات افراد اهمال کار نداشتن اهداف کوچک و خرد قابل دستیابی است. بنابراین کمالگراها که اهداف بزرگ و بعضا غیر قابل دستیابی دارند گرایش بیشتری به اهمال کاری از خود نشان میدهند. افرادی که دارای باورهای غیر مرتبط با کمالگرایی هستند، درباره توانایی خود برای انجام کارها به نحو شایسته، دچار تردید میشوند. این افراد در صورت انجام ندادن هر کاری با بالاترین کیفیت در شایستگی خود شک کرده و عزت نفس خود را از دست میدهند(نیکدل،1387).
نتایج چندین پژوهش برای نمونه فراری(1989)؛ بوسكو و کاوسس(1998)؛ اونوگبیوز(2000)؛ واسكونسلوس(2006)؛ مولوی(1390)؛ گورویی، خیر و هاشمی(1390)؛ شاطریان محمدی،
پاکدامنساوجی و شاه محمدی(1390)؛ نصری، شاهرخی و ابراهیم دماوندی(1391)؛ نشان داده است که اهمال کاری و کمالگرایی با یکدیگر در ارتباطند. فلت و همکاران(1992) معتقدند کمالگرایی گرایش فرد به داشتن مجموعهای از معیارهای بالای افراطی و تمرکز بر شکستها و نقصها در عملکرد مربوط میشود. به عبارتی، کمالگرایی، تمایل در جهت بی نقص بودن است و کمالگرایان افراطی افرادی هستند که میخواهند در همه جنبههای زندگیشان بیعیب باشند(هویت و فلت،2002).
شناسایی عوامل مؤثر بر اهمالکاری تحصیلی اهمیت فراوان دارد زیرا با شناسایی این عوامل از پیامدهای منفی آن در زمینه مسائل روانی، تحصیلی و هزینه های مادی پیشگیری می شود. در واقع اساسی ترین وجهی که انجام این پژوهش را ضروری میسازد. تأثیرهای نامطلوب اهمال کاری تحصیلی و پیامدهای ناشی از آن به لحاظ تجربی و نظری در این زمینه می باشد. همچنین ضرورت زندگی امروز در جهت استفاده بهینه از سرمایه های زمانی و ذهنی دانشجویان میباشد. پس جا دارد که این مهم مورد توجه و علت یابی قرار گیرد و راهبردهای ایجاد وضعیت مطلوب روشن گردد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ویژگیهای شخصیتی و کمالگرایی با اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه انجام گرفت.
[1] . Balkis & Duru
[2] . Procrastination
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-08] [ 03:43:00 ب.ظ ]
|