پایان نامه ارشد : معنا و معنویت رنگ و نور در آثار پنج نگارگر شاخص با تأکید بر مضامین عرفانی و … |
2-2-1 نور در قرآن 28
2-2-2 رنگ در قرآن 32
2-2-3 نور در کلام ائمه اطهار و بزرگان دین 33
2-2-4 رنگ در کلام ائمه اطهار و بزرگان دین 34
2-3رنگ و نور در حکمت اسلامی و ادبیات ایران 39
2-3-1 حکمت اسلامی و رنگ و نور از نظر حکما و عرفا 39
2-3-1-1 رنگ و نور در مکتب اشراق 42
2-3-1-2 رنگ و نور در کبرویه 47
2-3-1-3 رنگ و نور از منظر نجم رازی 53
2-3-2 نور و رنگ در ادبیات اسلامی 57
2-4 کیفیت رنگ و جایگاه نور در نگارگری ایران 60
2-4-1 اندیشه و بینش نگارگری ایرانی 61
2-4-2 چگونگی کاربرد رنگ در آثار نگارگری 64
2-4-3 جایگاه نور در نگارگری ایرانی _اسلامی 70
مؤلّفههای تحقیق 73
فصل سوم: تحولات نگارگری پس از نیمه عصر صفوی تا معاصر 74
3-1 تحولات غرب بر نگارگری ایران 74
3-1-1 نگرش تفکرات غربی در هنر 75
3-1-2 دوره صفوی 83
3-1-2-1 مقدمهای از اوایل صفوی تا عصر شاهعباس(مکتب اصفهان) 83
3-1-2-2 دوره عصر شاهعباس و پیدایش مکتب اصفهان 88
3-1-3 دوره افشاریه، زندیه و قاجار 97
3-1-4 دوره پهلوی و 100 سال اخیر 106
3-2 پیدایش مدرسه صنایع مستظرفه و تاثیرات آن در نگارگری جدید 113
3-2-1 تاثیر هنری مکتب کمالالملک در نقاشی ایران 114
3-2-2 مکتب سقاخانه و تاثیر آن بر نگارگری معاصر 116
3-2-3 پیدایش حوزه جدید نگارگری و ویژگیهای آنها 117
3-2-3-1 مدرسه قدیمه 118
3-2-3-2 هنرستان اصفهان 120
3-2-3-3 هنرمندان تهران 122
3-2-3-4 هنرمندان مشهد 124
مؤلّفههای تحقیق 125
فصل چهارم: بازشناسی رنگ و نور در تحلیل آثار 126
4-1 ویژگی رنگ و نور در آثار استاد محمود فرشچیان 126
4-2 ویژگی رنگ و نور در آثار استاد حسین بهزاد 143
4-3 ویژگی رنگ و نور در آثار استاد محمدباقر آقامیری 153
4-4 ویژگی رنگ و نور در آثار استاد مجید مهرگان 163
4-5 ویژگی رنگ و نور در آثار استاد اردشیر مجرد تاکستانی 172
مؤلّفههای تحقیق 181
آزمون فرضیهها 182
نتیجهگیری 183
گزارش کار عملی 185
معرفی ابزار و مواد استفاده شده 190
منابع 191
منابع تصویر 200
پیوست –
مقدمه:
نور، در هنر ایران، قبل از ورود اسلام نقش مهمی ایفا میکند. در فرهنگ زرتشتیان، مزدکها و مانویها، نور عنصری هستیبخش است که تمامی موجودات، از آن کسب فیض میکنند و به رشد و نمو و حرکت خود ادامه میدهند. در این فرهنگ، اهورامزدا به منزلهی روشنیِ بیکران و رنگ، اولین دختر نور است. پس از ورود اسلام به سرزمین ایران، تفکّر اسلامی باعث تکامل هر چه بیشتر فرهنگ و هنر گردید. در تفکّر اسلامی نیز نور، به مثابه حق و حقیقت است و نماد خوبی، پاکی و نیکی به شمار میرود. همچنین بحث رنگ در این سنت مقدس، جایگاهی بس ویژه دارد و بارها در قرآن کریم بدان اشاره شده است.
در سدههای ششم و هفتم هجری قمری، شیخ شهابالدین سهروردی، نجمالدین کبری و نجم رازی، به مفهوم نور و رنگ در باور اشراقی خود پرداختند. چنانکه تأثیر این تفکّرات، در هنر هنرمند ایرانی به خوبی مشخص است و «نگارگر در اثر خویش، دنیایی خیالی، بدون سایه و غرق در نور را ترسیم میکند و رنگها نیز در نگارگری با عدم تبعیت از رنگهای جهان مادی، روایتگر عالمی دیگر و جهانی فراترند»(خوشنظر و رجبی، 1388a، 70).
تأثیر دیگری که در هنر هنرمند معاصر ایران، مشاهده میشود؛ تأثیر تفکّر غربی است. تأثیر این تفکّر بر هنر ایران، از زمانی شروع شد که راه رفت و آمد اروپاییان به ایران باز گردید. فکر هنرمند ایرانی جنبهی مادیگرایی به خود گرفت و از تفکّر معنوی دور شد. بازتاب نور، نیز در اثر هنرمند ایرانی تغییر کرده و یک نقطهای شد. رنگ، دیگر آن درخشندگی سابق را نداشت و بیشتر، برای القای جهان مادی بهکار میرفت.
در دهههای اخیر، هنرمندانی به پا خاسته و به شیوههای متفاوت و رنج مقدس خود، هنر ایرانی را احیا کردند. به یقین، استادانی چون هادی تجویدی، حسیـن بـهزاد، حاج حسیـن مصـورالملکی، ابوطالب مقـیمی، محمدعلی زاویه، عـلی مطـیع، محـمود فرشـچـیان، هـوشنگ جزیزاده، محمدباقر آقامیری، عـباس جمالپور، مجید مهرگان، اردشیر مجرد تاکستانی و… از چهرههای ماندگار، گرانقدر و ارزندۀ هنر نگارگری معاصر ایران میباشند که سهم والایی در احیا و تجدید عظمت این هنر دارند. چنانکه این هنر ایرانی را میتوان در آثارشان مشاهده کرد. البته برخی به اشتباه، گمان کردهاند هنرمندان مکتب سقاخانه، میراثدار این هنر هستند که در این پایاننامه، اشارهای مختصر به آن میشود.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-09] [ 03:45:00 ق.ظ ]
|