1-9  محدودیت ها و مشكلات تحقیق.. 5

 

فصل دوم:مطالعات موضوعی

 

مقدمه. 7

 

گفتار اول. 8

 

سیری در آراء ژان پیاژه 8

 

2-1 ژان پیاژه 9

 

2-1-1 مراحل رشد ذهنی کودک.. 10

 

2-1-2 هوش کودک.. 18

 

2-1-3 بازی.. 25

 

2-1-4 زبان کودک.. 34

 

2-1-2 عواطف کودک.. 38

 

گفتار دوم: سیری در آرای زیگموند فروید. 42

 

2- 2 زیگموند فروید. 43

 

فصل سوم:روش شناسی تحقیق(متدولوژی)

 

مقدمه 47

 

3ـ1 روش تحقیق.. 48

 

3ـ2 حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 48

 

3ـ3 مدل تحقیق.. 48

 

3ـ4 روش تجزیه و تحلیل داده های پژوهش… 48

 

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق

 

مقدمه. 51

 

بخش اول:ساختار فکری، زیبایی شناختی (بلاغی)وساختار زبانی.. 52

 

4-1-1ساختار فکری.. 53

 

4-1-1-1 تخیل.. 53

 

4-1-1-2 خودمیان بینی.. 54

 

4-1-1-3 ضمیر ناخود آگاه 56

 

4-1-1-4 نوستالژی.. 61

 

4-1-1-5 مفهوم کودکی.. 62

 

4-1-2 ساختار زیبایی شناسی (بلاغی) 64

 

4-1-2-1 تشخیص…. 64

 

4-1-2-2 استعاره 66

 

4-1-2-3 تشبیه. 67

 

4-3-1 ساختار  زبانی (هنجارگریزی ) 68

 

بخش دوم :مروری بر زندگی و آثار پروین اعتصامی و بررسی اشعار او بر اساس ساختار فکری ، زیبایی شناختی و زبانی  71

 

4-2-1 زندگی و آثار پروین اعتصامی.. 72

 

4-2-2 نمونه هایی از بازگشت به کودکی در دیوان اشعار پروین اعتصــــامی.. 73

 

4-2-2-1 نوستالژی  73

 

4-2-2-2 خودمیان بینی [تشخیص] 73

 

4-2-2-3 دفاع از دوستی.. 91

 

4-2-2-4 دفاع از پاکی.. 91

 

4-2-2-5 بیان کودکانه. 92

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

4-2-2-6 بازی.. 94

 

4-2-2-7 مادر. 95

 

4-2-2-8 هنجارگریزی.. 100

 

بخش سوم:مروری بر زندگی و آثار فروغ فرخزاد و بررسی اشعار او بر اساس ساختار فکری، زیبایی شناختی و زبانی  101

 

4-3-1 زندگی و آثار فروغ فرخزاد. 102

 

4-3-2 نمونه هایی از بازگشت به کودکی در اشعار فروغ فرخزاد. 104

 

4-3-2-1 نوستالژی.. 104

 

4-3-2-2 بیان کودکانه. 106

 

4-3-2-3 درک کودکانه. 112

 

4-3-2-4 خودمیان بینی.. 112

 

4-3-2-5 تشیبه. 134

 

4-3-2-6 تخیل و فضای حسی.. 136

 

4-3-2-7 استعاره حسی.. 139

 

4- 3-2- 8 دفاع از عشق و دوستی.. 140

 

4-3-2-9 مادر. 140

 

4-3-2-10 هنجارگریزی.. 142

 

4-3-2-12 درک حسی از (زمان ،مکان و …) 142

 

بخش چهارم:مروری بر زندگی و آثار احمدرضا احمدی و بررسی اشعار او بر اساس ساختار فکری، زیبایی شناختی و زبانی  144

 

4-4-1 زندگی احمد رضا احمدی.. 145

 

4-4-2 نمونه هایی از بازگشت به کودکی در اشعار احمد رضا احمدی.. 147

 

4-4-2-1 زبان. 147

 

4-4-2-2 خودمیان بینی [تشخیص ] 150

 

4-4-2-3 مادر. 167

 

4-4-2-4 نوستالژی.. 168

 

4-4-2-5 هنجارگریزی.. 170

 

4-4-2-6 بازگشت به کودکی.. 172

 

4-4-2-7 بازی.. 174

 

4-4-2-8 بیان کودکانه. 174

 

4-4-2-9 استعاره 178

 

4-4-2-10 تشبیه 178

 

4-4-2-11 درک حسی از زمان و مکان. 178

 

فصل پنجم:نتیجه گیری

 

منابع. 182

 

چکیده

 

با عنایت به ارتباط تنگاتنگ دوران کودکی و احوال بزرگسالی انسان، در این پژوهش بر آن شدیم که تأثیرات این مرحله ی مهم را در اشعار پروین اعتصامی، فروغ فرخزاد و احمدرضا احمدی بررسی نماییم.

 

برای این کار ابتدا به تفحص در آراء ژان پیاژه و زیگموند فروید پرداختیم و سپس احوال و آثار شاعران مذکور را بیان کردیم و اشعار آنها را از منظر زیبایی شناسی ، فکری و زبانی بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که پروین اعتصامی کودک را ابزاری می کند تا مفاهیم بزرگسالانه ی خود را بازگو کند پس کودکی در اشعار او مجموعه ای از واژگان است ، اما کودکی در اشعار فروغ فرخزاد حسی و کاملاً ملموس است و با اینکه بسامد بازگشت به کودکی نسبت به احمد رضا احمدی کمتر است اما نسبت به اوپر رنگ تر می باشد و در ادامه به این نتیجه دست یافتیم که بازگشت به کودکی در اشعار احمدرضا احمدی با ترسیم تصاویری از کودکی نمایان می شود  .

 

-1 بیان مسئله

 

برخی از شاعران به شعر کودک علاقه نشان داده اند و یا گاهی در اشعارشان به مسائل مربوط به کودکی پرداخته اند .

 

نگاه ، سبک ، زبان و تخیل این شاعران با شاعرانی که صرفاً برای خواص و بزرگسالان شعر می گویند تفاوت دارد . نویسنده ی این رساله می خواهد علل این تفاوت را بررسی و تحلیل نماید . در بخش نخست رساله برخی آرای پیاژه ، فروید ، یونگ ،  لکان نقد و بررسی خواهد شد.

 

در بخش دوم رساله با توجه به آرای روان کاوان مذکور اشعار پروین اعتصامی ( شاعر سنت گرا )، فروغ فرخزاد ( شاعر نو گرا ) و احمد رضا احمدی ( شاعر معاصر ) طبقه بندی و نقد خواهد شد .

 

1-2 هدف های تحقیق

 

هدف اصلی

 

– شناخت مؤلفه های کودکی در اشعار بزرگسال

 

هدف فرعی:

 

– بررسی تعدادی از مفاهیم روانشناسی کودکان در اشعار پروین اعتصامی ، فروغ فرخزاد و احمدرضا احمدی .

 

1-3 اهمیت موضوع تحقیق و انگیزه انتخاب آن

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...