پایان نامه : بازتاب مسائل کودکی دراشعارپروین اعتصامی، فروغ فرخزاد و احمدرضا احمدی |
1-9 محدودیت ها و مشكلات تحقیق.. 5
فصل دوم:مطالعات موضوعی
مقدمه. 7
گفتار اول. 8
سیری در آراء ژان پیاژه 8
2-1 ژان پیاژه 9
2-1-1 مراحل رشد ذهنی کودک.. 10
2-1-2 هوش کودک.. 18
2-1-3 بازی.. 25
2-1-4 زبان کودک.. 34
2-1-2 عواطف کودک.. 38
گفتار دوم: سیری در آرای زیگموند فروید. 42
2- 2 زیگموند فروید. 43
فصل سوم:روش شناسی تحقیق(متدولوژی)
مقدمه 47
3ـ1 روش تحقیق.. 48
3ـ2 حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 48
3ـ3 مدل تحقیق.. 48
3ـ4 روش تجزیه و تحلیل داده های پژوهش… 48
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق
مقدمه. 51
بخش اول:ساختار فکری، زیبایی شناختی (بلاغی)وساختار زبانی.. 52
4-1-1ساختار فکری.. 53
4-1-1-1 تخیل.. 53
4-1-1-2 خودمیان بینی.. 54
4-1-1-3 ضمیر ناخود آگاه 56
4-1-1-4 نوستالژی.. 61
4-1-1-5 مفهوم کودکی.. 62
4-1-2 ساختار زیبایی شناسی (بلاغی) 64
4-1-2-1 تشخیص…. 64
4-1-2-2 استعاره 66
4-1-2-3 تشبیه. 67
4-3-1 ساختار زبانی (هنجارگریزی ) 68
بخش دوم :مروری بر زندگی و آثار پروین اعتصامی و بررسی اشعار او بر اساس ساختار فکری ، زیبایی شناختی و زبانی 71
4-2-1 زندگی و آثار پروین اعتصامی.. 72
4-2-2 نمونه هایی از بازگشت به کودکی در دیوان اشعار پروین اعتصــــامی.. 73
4-2-2-1 نوستالژی 73
4-2-2-2 خودمیان بینی [تشخیص] 73
4-2-2-3 دفاع از دوستی.. 91
4-2-2-4 دفاع از پاکی.. 91
4-2-2-5 بیان کودکانه. 92
4-2-2-6 بازی.. 94
4-2-2-7 مادر. 95
4-2-2-8 هنجارگریزی.. 100
بخش سوم:مروری بر زندگی و آثار فروغ فرخزاد و بررسی اشعار او بر اساس ساختار فکری، زیبایی شناختی و زبانی 101
4-3-1 زندگی و آثار فروغ فرخزاد. 102
4-3-2 نمونه هایی از بازگشت به کودکی در اشعار فروغ فرخزاد. 104
4-3-2-1 نوستالژی.. 104
4-3-2-2 بیان کودکانه. 106
4-3-2-3 درک کودکانه. 112
4-3-2-4 خودمیان بینی.. 112
4-3-2-5 تشیبه. 134
4-3-2-6 تخیل و فضای حسی.. 136
4-3-2-7 استعاره حسی.. 139
4- 3-2- 8 دفاع از عشق و دوستی.. 140
4-3-2-9 مادر. 140
4-3-2-10 هنجارگریزی.. 142
4-3-2-12 درک حسی از (زمان ،مکان و …) 142
بخش چهارم:مروری بر زندگی و آثار احمدرضا احمدی و بررسی اشعار او بر اساس ساختار فکری، زیبایی شناختی و زبانی 144
4-4-1 زندگی احمد رضا احمدی.. 145
4-4-2 نمونه هایی از بازگشت به کودکی در اشعار احمد رضا احمدی.. 147
4-4-2-1 زبان. 147
4-4-2-2 خودمیان بینی [تشخیص ] 150
4-4-2-3 مادر. 167
4-4-2-4 نوستالژی.. 168
4-4-2-5 هنجارگریزی.. 170
4-4-2-6 بازگشت به کودکی.. 172
4-4-2-7 بازی.. 174
4-4-2-8 بیان کودکانه. 174
4-4-2-9 استعاره 178
4-4-2-10 تشبیه 178
4-4-2-11 درک حسی از زمان و مکان. 178
فصل پنجم:نتیجه گیری
منابع. 182
چکیده
با عنایت به ارتباط تنگاتنگ دوران کودکی و احوال بزرگسالی انسان، در این پژوهش بر آن شدیم که تأثیرات این مرحله ی مهم را در اشعار پروین اعتصامی، فروغ فرخزاد و احمدرضا احمدی بررسی نماییم.
برای این کار ابتدا به تفحص در آراء ژان پیاژه و زیگموند فروید پرداختیم و سپس احوال و آثار شاعران مذکور را بیان کردیم و اشعار آنها را از منظر زیبایی شناسی ، فکری و زبانی بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که پروین اعتصامی کودک را ابزاری می کند تا مفاهیم بزرگسالانه ی خود را بازگو کند پس کودکی در اشعار او مجموعه ای از واژگان است ، اما کودکی در اشعار فروغ فرخزاد حسی و کاملاً ملموس است و با اینکه بسامد بازگشت به کودکی نسبت به احمد رضا احمدی کمتر است اما نسبت به اوپر رنگ تر می باشد و در ادامه به این نتیجه دست یافتیم که بازگشت به کودکی در اشعار احمدرضا احمدی با ترسیم تصاویری از کودکی نمایان می شود .
-1 بیان مسئله
برخی از شاعران به شعر کودک علاقه نشان داده اند و یا گاهی در اشعارشان به مسائل مربوط به کودکی پرداخته اند .
نگاه ، سبک ، زبان و تخیل این شاعران با شاعرانی که صرفاً برای خواص و بزرگسالان شعر می گویند تفاوت دارد . نویسنده ی این رساله می خواهد علل این تفاوت را بررسی و تحلیل نماید . در بخش نخست رساله برخی آرای پیاژه ، فروید ، یونگ ، لکان نقد و بررسی خواهد شد.
در بخش دوم رساله با توجه به آرای روان کاوان مذکور اشعار پروین اعتصامی ( شاعر سنت گرا )، فروغ فرخزاد ( شاعر نو گرا ) و احمد رضا احمدی ( شاعر معاصر ) طبقه بندی و نقد خواهد شد .
1-2 هدف های تحقیق
هدف اصلی
– شناخت مؤلفه های کودکی در اشعار بزرگسال
هدف فرعی:
– بررسی تعدادی از مفاهیم روانشناسی کودکان در اشعار پروین اعتصامی ، فروغ فرخزاد و احمدرضا احمدی .
1-3 اهمیت موضوع تحقیق و انگیزه انتخاب آن
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-09] [ 11:06:00 ق.ظ ]
|