تلاش برای ارائه تعریفی از جهانی شدن ……………………………………………………………………….30

 

2-2-2- یورگن هابرماس …………………………………………………………………………………………..31

 

اندیشمندان مؤثر بر هابرماس ……………………………………………………………………… 32

 

الف- كانت ……………………………………………………………………………………..32

 

ب- هگل ……………………………………………………………………………………… 34

 

ج- كارل ماركس ………………………………………………………………………….. 35

 

د– ماكس وبر ……………………………………………………………………………….36

 

عنــوان                                                 صفحه

 

 

 

ه- مكتب فرانكفورت ………………………………………………………………………37

 

و- كهلبرگ ……………………………………………………………………………………38

 

مبانی فلسفی در اندیشه های هابرماس ……………………………………………………………………..39

 

ا- هستی شناسی …………………………………………………………………………. 39

 

2-معرفت شناسی ………………………………………………………………………….42

 

3-اخلاق گفتمانی ………………………………………………………………………….46

 

الف- پدیدار شناسی اخلاق ………………………………………………. 49

 

ب- گزاره های اخلاقی ……………………………………………………… 50

 

ج- اصول اخلاقی ………………………………………………………………54

 

د- موقعیت آرمانی سخن …………………………………………………. 57

 

ه- جهانگستری در اخلاق …………………………………………………..59

 

و- اخلاق پست مدرن و پاسخهای هابرماس …………………………61

 

ز- رهایی، خودپیروی، وجدان اخلاقی از نگاه هابرماس…………62

 

ح- جمع بندی نظریه اخلاقی هابرماس ……………………………….64

 

مبانی روانشناختی: منطق تحول داوریهای اخلاقی از نظر هابرماس …………………………………………… 65

 

1- تبدیل مفاهیم اجتماعی به مفاهیم اخلاقی ……………………………………………………………. 67

 

2- سطوح اتخاذ منظر ……………………………………………………………………………………………… 69

 

3- نقش نظام منظرها در هماهنگ كردن كنش ها ……………………………………………………… 71

 

4- گذر از مرحله پیش عرفی به مرحله عرفی …………………………………………………………….73

 

5- گذر از مرحله عرفی به مرحله پسا عرفی ………………………………………………………………78

 

6- رابطه مراحل همكنش با نظام منظرهای اجتماعی …………………………………………………. 80

 

7- انواع انتظام كنش های اجتماعی ………………………………………………………………………… 83

 

8- ملازمت هویت فردی وجمعی   ……………………………………………………………………………..84

 

فصل سوم: تربیت اخلاقی ناظر بر اخلاق گفتمانی

 

1- رویكرد تربیت اخلاقی ……………………………………………………………………………………………………… 87

 

2- مفهوم تربیت اخلاقی ………………………………………………………………………………………………………….90

 

3- نقش معلم و شاگرد در تربیت اخلاقی …………………………………………………………………………………94

 

عنــوان                                                 صفحه

 

 

 

4- اصول تربیت اخلاقی ناظر بر اخلاق گفتمانی ………………………………………………………………………..96

 

1/4- اصولی كه بر تمام مراحل اخلاقی ناظرند …………………………………………………………………………. 96 الف- توجه به بنیان های اخلاقی  ثابت و جهانی ………………………………………………………… 97

 

ب- تكیه بر مراحل ثابت براساس تحول ساختارهای شناختی – اجتماعی ……………………. 98

پایان نامه

 

 

ج- رعایت عدالت و عدم سوگیری …………………………………………………………………………..  102

 

د- مشاركت فرد در روابط اجتماعی………………………………………………………………………….. 104

 

ه- تربیت اخلاقی مبتنی بر اختیار …………………………………………………………………………… 106

 

2/4- اصولی كه بر بعضی از مراحل داوری اخلاقی ناظرند ……………………………………………………….. 107

 

و- پرورش عقلانیت تفاهمی و كنش ارتباطی ……………………………………………………………. 107

 

ز- تكیه بر گفتمان عملی و ضد اقتدارگرا …………………………………………………………………. 109

 

ح- بكارگیری زبان تربیت اخلاقی براساس علوم بازسازنده و رهایی بخش ………………….. 113

 

فصل چهارم: تربیت اخلاقی ناظر بر اخلاق گفتمانی درعصر جهانی شدن

 

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………117

 

1- نیاز به تربیت اخلاقی در عصر جهانی شدن…………………………………………………………………………118

 

2-گفتمان و تكثر گرایی در تربیت اخلاقی……………………………………………………………………………..123

 

الف- ملازمت خود پیروی خصوصی و مدنی……………………………………………………………….124

 

ب- تفاوت بین صورت بندی و كاربرد هنجارها………………………………………………………….125

 

ج- الگوهای اخلاقی از دولت قانونی…………………………………………………………………………..126

 

3-تغییرات زیست جهان در عصر جهانی شدن و دلالتهای آن در تربیت اخلاقی……………………… 130

 

4- تغییرات حوزه عمومی در عصر جهانی شدن و تأثیر آن در تربیت اخلاقی……………………………132

 

5- جمع بندی……………………………………………………………………………………………………………………..137

 

فصل پنجم: نقد ونتیجه گیری

 

1- انتقادهای عمده به نظریه اخلاق گفتمانی…………………………………………………………………………..142

 

2- انتقادهای عمده به تربیت اخلاقی ناظر بر اخلاق گفتمانی……………………………………………………147

 

3- نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………….. 155

 

4- پیشنهادات اجرایی………………………………………………………………………………………………………… 159

 

5- پیشنهادات پژوهشی………………………………………………………………………………………………………..161

 

6- محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………………………………….162

 

منابع و ماخذ………………………………………………………………………………………………………………………163

 

فهرست جداول و شكل ها

 

عنــوان                                                 صفحه

 

 

 

جداول

 

 

 

جدول شماره 1-2- مراحل تحول اخلاقی در نظریه پیاژه …………………………………………………………. 39

 

جدول شماره 2 -2- رابطه علوم سه گانه و علایق معرفت شناسی مرتبط با آنها …………………………43

 

جدول شماره 3-2- انواع ادعاهای اعتباری متناظر با جهان های فرضی …………………………………….53

 

جدول شماره 4-2 – رابطه منظر های معطوف به جهان  با كنش های كلامی ……………………………… 69

 

جدول شماره 5-2- ویژگیهای سطوح اتخاذ منظر در نظریه سلمان ………………………………………….. 70

 

جدول شماره 6-2- مراحل تكامل نظام منظر های گویده متناظر با سطوح اتخاذ منظر ………………. 72

 

جدول شماره 7-2- انواع پیش عرفی كنش …………………………………………………………………………… 74

 

جدول شماره 8-2 – گذر به مرحله عرفی: از رفتار رقابتی به كنش استراتژیك ………………………… 75

 

جدول شماره 9-2-  گذر به مرحله عرفی: از رفتار همكارانه به كنش مبتنی بر هنجار ……………….. 78

 

جدول شماره 10-2- مراحل همكنشی، منظر های اجتماعی و مراحل اخلاقی ……………………………. 82

 

جدول شماره 11-2- انواع تركیب های نظام منظرها در مراحل همكنشی …………………………………. 83

 

 

 

شكل ها

 

 

 

شكل 1-2- گذر از امور ویژه به امور كلی در انواع گفتمان …………………………………………………………54

 

شكل 2-2- انواع انتظام كنش ………………………………………………………………………………………………..84

 

چكیده:

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...