دانلود پایان نامه : بررسی دلالت های اخلاق گفتمانی هابرماس در تربیت اخلاقی با نظر به پدیده جهانی شدن |
تلاش برای ارائه تعریفی از جهانی شدن ……………………………………………………………………….30
2-2-2- یورگن هابرماس …………………………………………………………………………………………..31
اندیشمندان مؤثر بر هابرماس ……………………………………………………………………… 32
الف- كانت ……………………………………………………………………………………..32
ب- هگل ……………………………………………………………………………………… 34
ج- كارل ماركس ………………………………………………………………………….. 35
د– ماكس وبر ……………………………………………………………………………….36
عنــوان صفحه
ه- مكتب فرانكفورت ………………………………………………………………………37
و- كهلبرگ ……………………………………………………………………………………38
مبانی فلسفی در اندیشه های هابرماس ……………………………………………………………………..39
ا- هستی شناسی …………………………………………………………………………. 39
2-معرفت شناسی ………………………………………………………………………….42
3-اخلاق گفتمانی ………………………………………………………………………….46
الف- پدیدار شناسی اخلاق ………………………………………………. 49
ب- گزاره های اخلاقی ……………………………………………………… 50
ج- اصول اخلاقی ………………………………………………………………54
د- موقعیت آرمانی سخن …………………………………………………. 57
ه- جهانگستری در اخلاق …………………………………………………..59
و- اخلاق پست مدرن و پاسخهای هابرماس …………………………61
ز- رهایی، خودپیروی، وجدان اخلاقی از نگاه هابرماس…………62
ح- جمع بندی نظریه اخلاقی هابرماس ……………………………….64
مبانی روانشناختی: منطق تحول داوریهای اخلاقی از نظر هابرماس …………………………………………… 65
1- تبدیل مفاهیم اجتماعی به مفاهیم اخلاقی ……………………………………………………………. 67
2- سطوح اتخاذ منظر ……………………………………………………………………………………………… 69
3- نقش نظام منظرها در هماهنگ كردن كنش ها ……………………………………………………… 71
4- گذر از مرحله پیش عرفی به مرحله عرفی …………………………………………………………….73
5- گذر از مرحله عرفی به مرحله پسا عرفی ………………………………………………………………78
6- رابطه مراحل همكنش با نظام منظرهای اجتماعی …………………………………………………. 80
7- انواع انتظام كنش های اجتماعی ………………………………………………………………………… 83
8- ملازمت هویت فردی وجمعی ……………………………………………………………………………..84
فصل سوم: تربیت اخلاقی ناظر بر اخلاق گفتمانی
1- رویكرد تربیت اخلاقی ……………………………………………………………………………………………………… 87
2- مفهوم تربیت اخلاقی ………………………………………………………………………………………………………….90
3- نقش معلم و شاگرد در تربیت اخلاقی …………………………………………………………………………………94
عنــوان صفحه
4- اصول تربیت اخلاقی ناظر بر اخلاق گفتمانی ………………………………………………………………………..96
1/4- اصولی كه بر تمام مراحل اخلاقی ناظرند …………………………………………………………………………. 96 الف- توجه به بنیان های اخلاقی ثابت و جهانی ………………………………………………………… 97
ب- تكیه بر مراحل ثابت براساس تحول ساختارهای شناختی – اجتماعی ……………………. 98
ج- رعایت عدالت و عدم سوگیری ………………………………………………………………………….. 102
د- مشاركت فرد در روابط اجتماعی………………………………………………………………………….. 104
ه- تربیت اخلاقی مبتنی بر اختیار …………………………………………………………………………… 106
2/4- اصولی كه بر بعضی از مراحل داوری اخلاقی ناظرند ……………………………………………………….. 107
و- پرورش عقلانیت تفاهمی و كنش ارتباطی ……………………………………………………………. 107
ز- تكیه بر گفتمان عملی و ضد اقتدارگرا …………………………………………………………………. 109
ح- بكارگیری زبان تربیت اخلاقی براساس علوم بازسازنده و رهایی بخش ………………….. 113
فصل چهارم: تربیت اخلاقی ناظر بر اخلاق گفتمانی درعصر جهانی شدن
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………117
1- نیاز به تربیت اخلاقی در عصر جهانی شدن…………………………………………………………………………118
2-گفتمان و تكثر گرایی در تربیت اخلاقی……………………………………………………………………………..123
الف- ملازمت خود پیروی خصوصی و مدنی……………………………………………………………….124
ب- تفاوت بین صورت بندی و كاربرد هنجارها………………………………………………………….125
ج- الگوهای اخلاقی از دولت قانونی…………………………………………………………………………..126
3-تغییرات زیست جهان در عصر جهانی شدن و دلالتهای آن در تربیت اخلاقی……………………… 130
4- تغییرات حوزه عمومی در عصر جهانی شدن و تأثیر آن در تربیت اخلاقی……………………………132
5- جمع بندی……………………………………………………………………………………………………………………..137
فصل پنجم: نقد ونتیجه گیری
1- انتقادهای عمده به نظریه اخلاق گفتمانی…………………………………………………………………………..142
2- انتقادهای عمده به تربیت اخلاقی ناظر بر اخلاق گفتمانی……………………………………………………147
3- نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………….. 155
4- پیشنهادات اجرایی………………………………………………………………………………………………………… 159
5- پیشنهادات پژوهشی………………………………………………………………………………………………………..161
6- محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………………………………….162
منابع و ماخذ………………………………………………………………………………………………………………………163
فهرست جداول و شكل ها
عنــوان صفحه
جداول
جدول شماره 1-2- مراحل تحول اخلاقی در نظریه پیاژه …………………………………………………………. 39
جدول شماره 2 -2- رابطه علوم سه گانه و علایق معرفت شناسی مرتبط با آنها …………………………43
جدول شماره 3-2- انواع ادعاهای اعتباری متناظر با جهان های فرضی …………………………………….53
جدول شماره 4-2 – رابطه منظر های معطوف به جهان با كنش های كلامی ……………………………… 69
جدول شماره 5-2- ویژگیهای سطوح اتخاذ منظر در نظریه سلمان ………………………………………….. 70
جدول شماره 6-2- مراحل تكامل نظام منظر های گویده متناظر با سطوح اتخاذ منظر ………………. 72
جدول شماره 7-2- انواع پیش عرفی كنش …………………………………………………………………………… 74
جدول شماره 8-2 – گذر به مرحله عرفی: از رفتار رقابتی به كنش استراتژیك ………………………… 75
جدول شماره 9-2- گذر به مرحله عرفی: از رفتار همكارانه به كنش مبتنی بر هنجار ……………….. 78
جدول شماره 10-2- مراحل همكنشی، منظر های اجتماعی و مراحل اخلاقی ……………………………. 82
جدول شماره 11-2- انواع تركیب های نظام منظرها در مراحل همكنشی …………………………………. 83
شكل ها
شكل 1-2- گذر از امور ویژه به امور كلی در انواع گفتمان …………………………………………………………54
شكل 2-2- انواع انتظام كنش ………………………………………………………………………………………………..84
چكیده:
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-08] [ 01:48:00 ب.ظ ]
|