پایان نامه بررسی رابطه مهارتهای مدیران با پیشرفت تحصیلی |
فصل دوم مبانی نظری
2-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..18
2-2- تعریف مدیریت……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………18
2-3- فراگرد مدیریت…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….19
2-4- مهارت………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………19
2-5- مدیریت آموزشی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….21
2-6- اهداف مدیریت آموزش……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..21
2-7-مدیران……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….22
2-8- مهارت فنی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………22
2-9- مهارت انسان……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………23
1-2-9- میرکمالی شاخصهای روابط انسانی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………24
2-2-9- مبانی مهارت انسانی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………24
3-2-9- اجزا مهارت انسانی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………25
2-10- مهارت ادراکی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….26
2-11- مهارتها، نقشها و وظایف مدیران…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..27
1-2-11- بررسی و مرور دیدگاههای صاحبنظران در مورد مهارتها و نقشهای مدیران …………………………………….27
1-1-2-11- مطالعات مینتزبرگ ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………27
2-2-12- نقشهای میان شخصی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….28
3-2-12- نقشهای اطلاعاتی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….28
4-2-12- نقشهای تصمیم گیری……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..29
5-2-12- دستهبندی هلدیگل و اسكولوم……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..30
6-2-12- دیدگاه میرکمالی در مورد توانایی های مدیریت و رهبری آموزشی ………………………………………………………..31
7-2-12- نظریه رابرت کاتز………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….37
1-7-2-12- مهارتهای فنی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 37
2-7-2-12 – مهارتهای انسانی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………38
3-7-2-12-مهارتهای ادراکی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………39
2-13- ارزش نسبی مهارتها …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..39
2-14- مهارتهای دیگر…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..40
1-2-14- مهارت سیاسی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….41
2-2-14- مهارت تشخیصی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..41
3-2-14- مهارت تحلیلی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………41
4-2-14- مهارت ارتباطی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..42
4-2-14- 1- ارتباط در رویكرد های منابع انسانی……………………………………………………………………………………………………………………………43
5-2-14- مهارت تصمیم گیری………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..44
5-2-14-1- سبک ارتباط………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………44
6-2-14- مهارت مدیریت زمان …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….45
7 -2-14- مهارتهای حرفهای…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………45
8-2-14- مهارتهای میانفردی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………46
9-2-14- مهارتهای آموزشی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..46
10-2-14- مهارتهای ویژه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………47
2-15- پیشرفت تحصیلی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..47
1-2-15- تعریف پیشرفت تحصیلی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………49
2-2-15- معیارهای پیشرفت تحصیلی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..50
3-2-15- عوامل مهم تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی……………………………………………………………………………………………………………………………..51
4-2-15- تقسیم بندی کلی عوامل تاثیر گذار بر پیشرفت تحصیلی …………………………………………………………………………………..55
5-2-15- بلوم……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….55
2-16- وظایف مدیر مدرسه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………56
2-17- تحقیقات انجام شده…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….64
1-2-17- تحقیقات خارجی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….64
2-2-17- تحقیقات داخلی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..65
فصل سوم روش تحقیق
3-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..69
3-2- نوع و روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….69
3-3- جامعه آماری تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..70
3-4- حجم نمونه و شیوه نمونه گیری تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..70
3-5-متغیرهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..71
3-6-ابزار گردآوری اطلاعات……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….72
3-7- روایی و پایایی پرسشنامه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..72
3-8- روش تجزیه و تحلیل دادهها………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………74
3-9- آزمون کولموگروف – اسمیرنف (آزمون نرمال بودن) ………………………………………………………………………………………………………………….75
1-3-9- ضریب همبستگی پیرسون………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….76
فصل چهارم یافته های تحقیق
4-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..78
4- 2- یافتههای توصیفی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..78
4-3- تحلیل توصیفی متغیر (مهارت مدیران)………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………79
5-3 – بررسی نرمال بودن متغیرهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..88
4-4 – رتبهبندی مهارتهای سه گانه(فنی، انسانی و ادراکی) مدیران…………………………………………………………………………………………….89
فرضیه اصلی:بین مهارت های سهگانه(فنی،انسانی وادراکی) مدیران وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان. …………………….. 91
فرضیه اول : بین مهارت فنی مدیران و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان………………………………………………………………………………………92
فرضیه دوم : بین مهارت انسانی مدیران و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان……………………………………………………………………………..93
فرضیه سوم : بین مهارت ادراکی مدیران و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان……………………………………………………………………………94
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات.
5-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..96
5-2- خلاصه تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..96
5-3- تبیین نتایج تجربی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….97
5-3-1- یافتههای توصیفی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….97
5-3-2- از یافتههای استنباطی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….97
5-4- نتایج نظری پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..99
5-5- پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….100
5-6- محدودیتهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….102
منابع و ماخذ فارسی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………103
منابع و ماخذ انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..108
ضمائم و پیوست ها ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………109
چکیده انگلیسی …………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………131
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول 1-1 نقشهای مدیریتی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….28
جدول 3-1 ضرایب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی متغیرها …………………………………………………………………………………………………………………….70
جدول 3-2 ضرایب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی متغیرها …………………………………………………………………………………………………………………….74
جدول 4-3 روایی و پایایی ابزار تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….74
جدول شماره 4-1 توزیع حجم نمونه برحسب مولفههای مهارتهای فنی……………………………………………………………………………..79
جدول شماره 4-2 شاخصهای توصیفی مهارتهای فنی مدیران………………………………………………………………………………………………………80
جدول شماره 4-3 توزیع حجم نمونه برحسب مولفههای مهارتهای انسانی……………………………………………………………………..82
جدول شماره 4-4 شاخصهای توصیفی مهارتهای انسانی مدیران………………………………………………………………………………………………83
جدول شماره 4-5 توزیع حجم نمونه بر حسب مولفههای مهارتهای ادراکی…………………………………………………………………..84
جدول شماره 4-6 شاخصهای توصیفی مهارتهای ادراکی مدیران………………………………………………………………………………………………85
جدول شماره 4-7 شاخصهای توصیفی مهارتهای سهگانه مدیران……………………………………………………………………………………………..86
جدول شماره 4-8 شاخصهای توصیفی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان………………………………………………………………………………..87
جدول4-9 آزمون کولموگروف – اسمیرنف………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………88
جدول شماره 4-10 رتبه بندی مهارتهای سه گانه(فنی، انسانی و ادراکی)…………………………………………………………………………..89
جدول شماره 4-11 نتیجه آزمون فریدمن در رتبه بندی مهارت های سهگانه مدیران………………………………………………….90
جدول شماره 4-12 نتایج آزمون t ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………90
جدول 4-13 نتایج آزمون ضریب همبستگی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 91
جدول 4-14 نتایج آزمون ضریب همبستگی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..92
جدول4-15 نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای سنجش رابطه …………………………………………………………………………………93
جدول4-16 نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای سنجش رابطه …………………………………………………………………………………94
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار شماره 4-1: هیستوگرام فراوانی مهارتهای فنی مدیران……………………………………………………………………………………………………………81
نمودار شماره 4-2: هیستوگرام فراوانی مهارتهای انسانی…………………………………………………………………………………………………………………………83
نمودار شماره 4-3: هیستوگرام فراوانی مهارتهای ادراکی مدیران……………………………………………………………………………………………………85
نمودار شماره 4-4: هیستوگرام فراوانی مهارتهای سهگانه مدیران…………………………………………………………………………………………………..86
نمودار شماره 4-5: هیستوگرام فراوانی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان……………………………………………………………………………………….87
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل 3-1 : میزان نسبی مهارتهای مورد نیاز در رده های مختلف مدیریت……………………………………………………………………………..40
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مهارتهای مدیران با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهرستان ابهر به روش توصیفی – همبستگی در میان مدارس ابتدایی بین مدیران و دانش آموزان شهرستان ابهر انجام شده است جامعه آماری این پژوهش، کلیه مدیران و دانش آموزان ابتدایی شهرستان ابهر می باشد که در سال اجرای پژوهش (94-93) مشغول به تحصیل و مدیریت می باشند . مطابق آمار ارائه شده از واحد آمار آموزش وپرورش ابهر تعداد 102 مدیر که 28 زن و 74 مرد و 13500 نفر
دانش آموز می باشند. باتوجه به این که تعداد جمعیت آماری مدیران نسبتاً پایین میباشد بنابه صلاحدید استاد راهنما تمامی مدیران جهت پاسخگویی به پرسشنامه انتخاب شدند؛ یعنی از روش سرشماری یا تمام شماری برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. و برای جهت برآورد حجم نمونه دانش آموزان از روش برآورد حجم نمونه کوکران (Cochran) استفاده شده است که نمونه ای با ضریب اطمینان 5 درصد و سطح معنی داری 95 درصد ،374نفر از جامعه آماری بر آورد گردیدکه برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه مهارتی مخصوص مدیران و پیشرفت تحصیلی برای دانش آموزان شده است که بر اساس یافته های پژوهش میانگین عملی مهارت فنی ،انسانی و ادراکی مدیران به ترتیب 86/2، 99/2، 89/2 است بین مهارت مدیران و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مستقیم و معنا داری ( 0.05 (P وجود دارد .
کلید واژه ها: مهارت مدیران،مهارت فنی، مهارت ادراکی، مهارت انسانی، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان ،مقطع ابتدایی
فصل اول:
کلیات تحقیق
|
1-1- مقدمه
پیچیدگی فزاینده جامعه ،پیشرفت علم ،تکنولوژی ، و به تبع آن نیازمندیهای و گسترش سازمان ها ایجاب می کند که از مدیران ماهر و کارآمد در ادراه موثر سازمانها استفاده شود ،زیرا بازده عملکرد معقول مدیران است که موجب بقاء و رشد سازمان می شود (ایران نژاد و ساسان گهر ،1371ص31) اثر بخشی و کار آیی مدیران نیز مستلزم داشتن مهارت های مدیریتی است و نقصان هر یک از مهارت ها احتمال موفقیت مدیر و نهایتا احتمال موفقیت سازمان را به عنوان یک کل کاهش می دهد .بنابراین هر یک از مهارت ها جهت انجام وظایف مدیر یت اهمیت دارند( اندرسون،1998ص 19). به عبارت دیگر ،صلاحیت و کیفیت مدیران از نظر مهارت های مدیریتی،یکی از مهم ترین عوامل استمرار موفقیت در سازمان است . مدیران برای داشتن کارآیی لازم ،نیازمند مهارت های اساسی هستند(جاسبی، 1376 ص 214) این مهارت ها و توانایی ها فعالیت های مدیران را در شغل خود ، و در خارج از محیط شغلی ،کارآمد می سازد و وجود آنها برای نیل به بهره وری سازمان ضروری است ، و تسلط بر آنها به مدیران رضایت بیشتری می دهد و آنها را مطمئن می سازد که به یشرفت و ترقی نیاز دارند .(مارسی, 1376 ص3).
مدیریت در دنیای امروز نقش اساسی و حیاتی دارد . به طوری که آلفرد مارشال،اقتصاددان انگلیسی
می گوید :”اگر همه سرمایه ها و ابزارهای تولید در جهان به یکباره نابود شوند ،ولی علم و هنر مدیریت باقی بماند ؛تولید ،توسعه،و پیشرفت هنچنان ادامه خواهد داشت “(بیان،1370ص20).
مدیریت و رهبری از ارکان اساسی سازمان و جامعه است . مدیریت آموزشی در میان انواع مدیریت از جایگاه ویژه ای بر خوردار است .گفته می شود که اگر مدیران آموزشی یک جامعه دارای دانش و مهارت های کافی کافی باشند ، بدون تردید نظام آموزشی نیز از اثر بخشی،کارآیی، و اعتبار بالایی برخوردار خواهد بود (میر کمالی،1378ص9)
در آموزش و پرورش به عنوان اساس پیشرفت و توسعه جوامع ،که با تربیت افراد برای آینده جامعه سر و کار دارد،بدون شک وجود مدیران ماهر و دارای تخصص موجب می شود تا تعلیم و تربیت افراد بهتر صورت گیرد و زمینه برای شکوفایی استعدادهای افراد جامعه و به تبع آن توسعه جامعه فراهم شود.
1-2- بیان مساله
کاربرد مدیریت مستلزم کاربرد مهارت هاست اثر بخشی و کارآیی نظام آموزشی در گروه مدیریت اثر بخش و کارامد این نظام است .امروزه با تغییرات شگرف و بی سابقه که در اقتصاد ، سیاست،علم،و تکنولوژی بخصوص در چند دهه اخیر به وقوع پیوسته ، وظایف و کارکردهای مدیریت به مراتب گسترده تر ،پیچیده تر و دشوارتر از گذشته شده است . به طوری که تنها افرادی که از نظر حرفه ای برای این مسئولیت آموزش دیده و تربیت شده اند ، با اثر بخشی و کارآیی قادر به انجام وظایف و کارکردهای محوله خواهند بود . به همین لحاظ،مدیریت امروز بر اساس ویژگی هایی که دارد نوعی حرفه یا کار تخصصی تلقی می شود که مبتنی بر مجموعه ای دانش یافته است (پرداختچی،1374ص32).
گسترش همه جانبه سازمانهای اموزشی لزوم برخورداری از مدیرانی ماهر و توانمند در به کارگیری دانش و تجربه تخصصی را دو چندان ساخته است .این مدیران با تاثیر گذاری مستقیم بر آموزش سایر مشاغل بر جهت دهی کل جامعه موثرند مدیریت در دنیای امروز نقش اساسی و حیاتی دارد به طوری که آلفرد ، اقتصاد دان انگلیسی می گوید:اگر همه سرمایه های تولید در جهان به یکباره نابود شوند ، ولی علم و هنر مدیریت باقی بماند ،تولید ، توسعه,و پیشرفت همچنان ادامه خواهد داشت.
صلاحیت مدیران از نظر مهارت های مدیریتی نیز یکی از عوامل استمرار موفقیت در هر سازمانی است. اثر بخشی و کارایی ، مستلزم داشتن مهارت های مدیریتی است که با به کارگیری آنها در موقعیت ها و جایگاه های مختلف سازمانی می توان به این اهداف نائل شد (میر سپاسی ،1370ص52).
مدیران مدارس نیز با توجه به نقش حساسی که در اداره مدارس دارند باید دارای توانایی ها و مهارت های خاصی باشند تا بتوانند به طور اثر بخش و کارآمد وظایف خود را در مدرسه انجام دهند .از طرف دیگر ،یکی از ملاک های اثر بخسی مدرسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است که تحت تاثیر عوامل مختلف موجود در مدرسه قرار دارد .با توجه به این که در فعالیت های مدرسه مدیر نقش فعال و تعیین کننده ای دارد ، اگر مدیر دارای مهارت های اساسی باشد، بدون شک فعالیت های مدرسه بهتر انجام خواهد شد و به تبع آن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نیز مطلوب خواهد بود.
همواره عملکرد مدیران در سازمانها به لحاظ تاثیری که بر عملکرد سایر عوامل سازمانی دارد بخصوص در آموزش و پرورش بعنوان مهمترین سازمان اجتماعی که کیفیت عملکرد سازمانهای دیگر به آن وابسته است ، مورد توجه اندیشمندان بوده است کارایی مدیران نیز مستلزم داشتن مهارت های مدیریتی است و نقصان هریک از مهارت ها احتمال موفقیت و نهایتا احتمال موفقیت سازمان را به عنوان یک کل کاهش می دهد , بنابراین هریک از مهارت ها جهت انجام وظایف مدیریت اهمیت دارند
میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نیز یکی از ملاک های نظام آموزشی کارآمد است و از جمله مسائلی است که مدیر مدرسه با آن سرو کار دارد به همین دلیل ، تحلیل عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی و تفحص در عوامل مرتبط با آن می تواند یکی از اساسی ترین مسائل مبتلا به نظام آموزش باشد شناسایی عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی با توجه به آن عوامل صورت گیرد یکی از ملاک های اثر بخشی مدرسه پیشرفت تحصیلی است که تحت تاثیر عوامل موجود در مدرسه قرار دارد با توجه به این که در فعالیت های مدرسه مدیر نقش فعال و تعیین کننده ای دارد ، اگر مدیر دارای مهارت های اساسی باشد ، بدون شک فعالیت های مدرسه بهتر خواهد شد و به تبع آن پیشرفت تحصیلی نیز مطلوب خواهد بود(علاقه بند،1382ص 45).
با توجه به اهمیت خاصی که آموزش و پروش در توسعه همه جانبه دارد شایسته است که مسائل آن از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد . بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان یکی از اهداف اساسی نظام های آموزش و پرورش معاصر است از حدود یک قرن گذشته و با پدید و با پدید آیی رشته های علوم تربیتی و روانشناسی تربیتی ، مطالعه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و عوامل موثر بر آن نقش بر جسته ای از پژوهش های متخصصان این دو رشته را تشکیل داده است با توجه به اهمیت و مطالب گفته شده این پزوهش رابطه مهارت های مدیران با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهرستان ابهر را مورد بررسی قرار خواهد داد
1-3- ضرورت تحقیق
اکنون ،عصر مدیریت و رهبری است و موفقیت نمادها و سازمان ها تا حد زیادی به کارائی و اثر بخشی مدیریت بستگی دارد . با توجه به ضرورت و اهمیت مدیریت سبب پیدایش گرایش ها و انواع مختلف مدیریت شده است. اگر چه مدیریت های مختلف در اصول یکسان هستند ، ولی از جنبه های فنی و عملی باهم تفاوت های زیادی دارنده . با آنکه همه مدیریت ها به نوبه و در جای خود مهّم و پرارزش هستند ،اگر مدیریت آموزشی را با انواع دیگر مدیریت مورد مقایسه قرار دهیم متوجه می شویم که هیچ یک از آن ها به اندازه مدیریت آموزشی حائز اهمیت نیست
ترقی هر جامعه ای در گرو نوع و چگونگی است که در مدارس انجام می گیرد و اثر مدیریت به عنوان رهبر آموزشی در مدارس را نمی توان نادیده گرفت مدیریت آموزشی نقش حیاتی و حساس در پیش برد اهداف تعلیم و تربیت دارد نظام آموزش و پرورش که مدیران آموزشی اداره آن را بر عهده دارند، نه تنها از نظر پیشرفت اقتصادی و اجتماعی مهم است، بلکه از نظر تأثیری که بر تحرک شغلی و انتظارات دارد، از اهمیت تعیینکنندهای برخوردار است. همچنین آموزش و پرورش، بهترین وسیله، برای ایجاد تغییر ارزشها و رفتارها بهشمار رفته و باعث میشود که افراد، به تناسب استعداد و رغبتی که دارند برای انجام خدمتهای اجتماعی و اقتصادی و کسب مشاغل و در نتیجه آسایش فردی مهیا شوند. از اینرو، از آغاز قرن اخیر، هیچ کشوری بدون توسعه در مؤسسات آموزشی و مدیران آموزشی تحصیل کرده و مجرب، مراحل توسعه و پیشرفت را طی نکرده است.
آموزش و پرورش هر جامعه در راس همه مسایل جامعه می باشد ،مدیریت آموزشی نیز با همان منطق جایگاه مهمی در بهسازی و توسعه جامعه دارد . اگر مدیران آموزشی یک جامعه دارای دانش و
مهارت های کافی باشند ، بدون تردیدف نظام آموزشی نیز از اثر بخشی و کارایی و اعتبار بالایی بر خوردار خواهد بود .لذا ضروری به نظر می رسد که در زمینه مهارتهای مدیران و رابطه ان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پژوهش ها انجام گیرد تا از این طریق بتوان به سازمان تعلیم و تربیت کمک نماییم و راه کارهای عملی را ارائه دهیم .
1-4اهداف تحقیق
1-1-4هدف کلی:
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مهارت مدیران و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهرستان ابهر می باشد.
2-1-4اهداف ویژه
1 – بررسی رابطه بین مهارت فنی مدیران و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهرستان ابهر.
2- بررسی رابطه بین مهارت انسانی مدیران و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهرستان ابهر.
3- بررسی رابطه بین مهارت ادراکی مدیران و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهرستان ابهر .
1-5 فرضیات تحقیق :
1-1-5 فرضیه کلی:بین مهارت های مدیران (فنی، ادراکی، انسانی)و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهرستان ابهر رابطه وجود دارد .
2-1-5 فرضیه های جزئی
بین مهارت فنی مدیران و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
بین مهارت انسانی مدیران و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
بین مهارت ادراکی مدیران و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
1-6 تعریف مفاهیم و متغیر ها
مهارت انسانی :
تعریف مفهومی: یعنی داشتن قدرت و توانایی در زمینه ایجاد تفاهم و همکاری و انجام کار به وسیله دیگران ، فعالیت موثر به عنوان عضو گروه ، درک انگیزه های افراد و تاثیر گذاری بر رفتار آنان است
(علاقه بند،1381: 89)به عبارت دیگر ، مهارت انسانی عبارت از توانایی و داوری در کار به وسیله کارکنان ، به انضمام آگاهی از فن تشویق و به کار گرفتن رهبری موثر است (آذر ، 1374 : 21).
تعریف عملیاتی :مهارت انسانی مدیران با شش شاخص کلی : توان برقراری ارتباط و گوش دادن موثر ؛شناخت و احترام به افراد و دوست داشتن آنها ؛جو سازمانی مناسب ، درک نیازها، استعدادها، و تفاوت های افراد؛و نیز تامین بهداشت روانی افراد مورد بررسی قرار گرفته است ( میر کمالی ،1378: 42).
نام متغیر | نوع متغیر | گویه ها | مقیاس سنجش | روش سنجش |
مهارت انسانی
|
مستقل | 1-شناخت دقیق نیازهای شغلی و شخصی معلمان
2- آشنایی با روحیات دانش آموزان و معلمان به منظور كوشش در جهت تقویت روحیة آنها
3- استفادة صحیح ومنطقی از تكنیك های تشویق و تنبیه
4- آشنایی با مسایل و مشكلات جوانان و نوجوانان
5- آشنایی با روانشناسی رشد(جسمی، ذهنی، اخلاقی و روانی)دانش آموزان
6- آشنایی با روانشناسی تربیتی به منظور ایجاد زمینه ها و فرصت های مناسب تربیتی ویادگیری در آموزشگاه
7- كمك به برقراری روابط حسنه و دوستانه بین افراد در آموزشگاه
8- آشنایی با بهداشت روانی در آموزشگاه
9- كسب دانش و اطلاعات در زمینة رفتارشناسی و شیوة اصلاح رفتار
10-آشنایی با فنون و نظریه های مشاوره و راهنمایی
11-درك و پذیرش تفاوتهای فردی و ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان و معلمان
12- خودشناسی به منظور شناخت نقاط قوت و ضعف خود
13- آشنایی با تئوریهای انگیزش به منظور ایجاد انگیزه در معلمان و دانش آموزان
14- كسب دانش و اطلاعات در زمینه ی رهبری در آموزشگاه
15- كسب دانش و اطلاعات درباره مدیریت مشاركتی به منظور ایجاد زمینه ی مشاركت معلمان، دانش آموزان و اولیاء در امور مختلف آموزشگاه
16- كسب دانش و اطلاعات در زمینة جو سازمانی
17- آشنایی با گروه ها و سازمان های غیررسمی |
ترتیبی | لیکرت |
مهارت فنی:
تعریف مفهومی:ادراک و استادی در فعالیت خاصی است که لازمه آن کاربرد روش های ، فرایندها،
رویه ها،و فنون است مهارت فنی مستلزم داشتن معلومات تخصصی ، قدرت تحلیل در محدوده تخصص مورد نظر و استادی در کاربرد فنون و ابزارهای مربوط به رشته ای خاص است ( کاتز،1370 ص96)
تعریف عملیاتی: میزان مهارت فنی مدیران بر اساس و ظایف شش گانه مدیران آموزشی :برنامه آموزشی و تدریس ، امور کارکنان آموزشی ، امور دانش آموزان ، روابط مدرسه و اجتماع ، تسهیلات و تجهیزات آموزشی ، امور اداری و مالی مورد بررسی قرار گرفته است ( علاقه بند،1381ص 25).
نام متغیر | نوع متغیر | گویه ها | مقیاس سنجش | روش سنجش |
مهارت فنی
|
مستقل | 1-آشنایی با روش ها و فنون جدید تدریس
2-استفاده ا زشیوه های مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
3-آشنایی با مدلهای نظارت و راهنمایی تعلیماتی
4-آشنایی با تربیت بدنی برای نظارت بر امور ورزشی و تدوین برنامه
5-آشنایی با اصول نامه نگاری اداری و مراحل آن
6-كسب دانش و اطلاعات درباره بهداشت فردی و محیط آموزشگاه
7-آشنایی با وسایل و رسانه های آموزشی
8-آگاهی كامل از آیین نامه ها، قوانین و مقررات آموزشی و اداری
9-هماهنگی و همسویی بین برنامه ها و فعالیت های مختلف آموزشگاه
10-آشنایی با برنامه ریزی آموزشی
11-آشنایی با روشها و فنون سازماندهی امور آموزشگاه
12-كسب دانش و اطلاعات در زمینه نظارت و كنترل مؤثر در آموزشگاه
13-آشنایی با راهها و روشهای كسب درآمد مالی برای آموزشگاه
14-آشنایی با مسایل كارگزینی
15-آشنایی با مسایل مربوط به امور مالی و حسابداری آموزشگاه
16-آشنایی با ارزشیابی عملكرد معلمان به طور صحیح
17-آشنایی با كتابخانه و شیوه های جدید كتابداری
18-آشنایی با كامپیوتر جهت انجام امور آموزشگاه
19-آشنایی با پایگاههای اطلاعاتی مدیران
20-آشنایی باICT و IT (فنآوری اطلاعات و ارتباطات)
21-آشنایی با اینترنت |
ترتیبی | لیکرت |
مهارت ادراکی:
تعریف مفهومی: عبارت از توانایی درک مشکلات سازمان همراه با جزئیات تشکیل دهنده آن در موقعیتی مرتبط است ( سید عباس زاده، 1374ص 35)، یا توانایی داشتن تصویر ذهنی از کلیت امور، همراه با جزئیات تشکیل دهنده آن در داخل موقعیت مرتبط است (زکی، 1377ص 62).
تعریف عملیاتی : مهارت ادراکی مدیران بر اساس ذهنیت فلسفی مدیران که شامل سه بعد جامعیت ، تعمق، و قابلیت انعطاف است ( زکی، 1377ص 63) بررسی شده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-08] [ 11:11:00 ق.ظ ]
|