1-7-3 قلمرو مکانی  ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 10

 

1-8 تعریف واژه ها و اصطلاحات(مفهومی و عملیاتی) ………………………………………………………………………………………… 10

 

1-8-1 مشتری گرایی ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 10

 

1-8-2 رقیب گرایی  ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 11

 

1-8-3 گرایش به داخل/ هزینه ………………………………………………………………………………………………………………………… 11

 

1-8-4 نوآوری گرایی  …………………………………………………………………………………………………………………………………… 11

 

1-8-5 آشفتگی بازار ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 11      

 

1-8-6 شدت رقابت …………………………………………………………………………………………………………………………………… 12

 

1-8-7 عدم تمرکز  ……………………………………………………………………………………………………………………………………. 12

 

1-8-8 سرمایه انسانی ………………………………………………………………………………………………………………………………… 12

 

1-8-9 سرمایه رابطه ای …………………………………………………………………………………………………………………………….. 12

 

1-8-10 سرمایه سازمانی …………………………………………………………………………………………………………………………… 13

 

1-8-11 سرمایه اطلاعاتی ………………………………………………………………………………………………………………………….. 13

 

1-8-12 قابلیت های بازاریابی  …………………………………………………………………………………………………………………… 13

 

1-8-13 عملکرد  ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 13

 

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

 

2-1 مقدمه  ………………………………………………………………………………………………………………………….     ………………….. 15

 

2-2 مبانی نظری  ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 15

 

2-2-1 دیدگاه مبتنی بر منابع(RBV) ……………………………………………………………………………………………………………. 15

 

2-2-2 قابلیت های بازاریابی  …………………………………………………………………………………………………    …………………. 20

 

2-2-2-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 20

 

2-2-2-2 بیان مسأله  ………………………………………………………………………………………………………………………………. 22

 

2-2-2-3 پیشینه متغیر ……………………………………………………………………………………………………………………………… 24

 

2-2-2-4 تحلیل و نتیجه گیری  ………………………………………………………………………………………………………………….. 28

 

2-2-3 مشتری گرایی ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 29

 

2-2-3-1 مقدمه  ………………………………………………………………………………………………………………………………………. 29  

 

2-2-3-2 بیان مسأله ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 30

 

2-2-3-3 پیشینه متغیر ………………………………………………………………………………………………………………………………… 32

 

2-2-3-4 تحلیل و نتیجه گیری  ……………………………………………………………………………………………………………………………… 35

 

2-2-4 رقیب گرایی……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 36

 

2-2-4-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 36

 

2-2-4-2 بیان مسأله……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 37

 

2-2-4-3 پیشینه متغیر……………………………………………………………………………………………………………………………………………..39

 

2-2-4-4 تحلیل و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………………………….41

 

2-2-5 گرایش به داخل/هزینه ………………………………………………………………………………………………………………………………….42

 

2-2-5-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….42

 

2-2-5-2 بیان مسأله  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..43

 

2-2-5-3 پیشینه متغیر …………………………………………………………………………………………………………………………………….43    

 

2-2-6نوآوری گرایی  …………………………………………………………………………………………………………………………………………….44

 

2-2-6-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..44

 

2-2-6-2 بیان مسأله ………………………………………………………………………………………………………………………………………………45

پایان نامه و مقاله

 

 

2-2-6-3 پیشینه متغیر……………………………………………………………………………………………………………………………………………..47

 

2-2-6-4 تحلیل و نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………………………………………………51

 

2-2-7 سرمایه انسانی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..51

 

2-2-7-1 مفدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..51

 

2-2-7-2 بیان مسأله………………………………………………………………………………………………………………………………………………..52

 

2-2-7-3 پیشینه متغیر……………………………………………………………………………………………………………………………………………..54

 

2-2-7-4 تحلیل و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………………………….56

 

2-2-8 سرمایه رابطه ای…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 56

 

2-2-8-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 56

 

2-2-8-2 بیان مسأله……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 57

 

2-2-8-3 پیشینه متغیر……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 58

 

2-2-8-4 تحلیل و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………………………… 60

 

2-2-9 سرمایه سازمانی………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 60

 

2-2-9-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 60

 

2-2-9-2 بیان مسأله……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 61

 

2-2-9-3 پیشینه متغیر……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 62

 

2-2-10 سرمایه اطلاعاتی……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 62

 

فصل سوم: روش شناسی تحقیق

 

3-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 65

 

3-2 روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 65

 

3-3 جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 66

 

3-4 نمونه و تعیین حجم نمونه………………………………………………………………………………………………………………………………… 66

 

3-5 ابزار گردآوری داده ها……………………………………………………………………………………………………………………………………… 67

 

3-5-1 متون و مقالات علمی…………………………………………………………………………………………………………………………………… 67

 

3-5-2 پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 67

 

3-6 روایی و پایایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………………………………………. 68

 

3-6-1 روایی پرسشنامه………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 69

 

3-6-2 پایایی پرسشنامه………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 69

 

3-7 روش و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………………………………………………….. 70

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

 

4-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 73

 

4-2 توصیف متغیرها………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 73

 

4-3 آزمون نرمال بودن متغیرها………………………………………………………………………………………………………………………………… 74

 

4-4 بررسی فرضیات……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 75

 

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهاد های تحقیق

 

5-1مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 133

 

5-2 نتایج تجزیه و تحلیل استنباطی………………………………………………………………………………………………………………………… 133

 

5-3 پیشنهادهای تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………… 138

 

5-3-1 پیشنهادهای پژوهشی…………………………………………………………………………………………………………………………………. 138

 

5-3-2 پیشنهادهای کاربردی…………………………………………………………………………………………………………………………………. 139

 

5-4 محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………… 140

 

منابع و مأخذ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 141

 

منابع و مأخذ فارسی…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 142

 

منابع و مأخذ لاتین……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 145

 

پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 155

 

ضمائم……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 158

 

 

 

فهرست جداول

 

 

 

جدول(2-1) پیشینه ارتباط متغیر قابلیت های بازاریابی و عملکرد……………………………………………………………………………………………… 28

 

جدول(2-2) پیشینه ارتباط متغیر مشتری گرایی با قابلیت بازاریابی……………………………………………………………………………………………. 35

 

جدول (2-3) پیشینه ارتباط رقیب گرایی با قابلیت بازاریابی…………………………………………………………………………………………………….. 41

 

جدول (2-4) پیشینه ارتباط نوآوری گرایی با قابلیت بازاریابی………………………………………………………………………………………………….. 50

 

جدول(2-5) پیشینه ارتباط سرمایه انسانی با قابلیت بازاریابی……………………………………………………………………………………………………. 56

 

جدول(2-6)پیشینه ارتباط سرمایه رابطه ای با قابلیت بازاریابی………………………………………………………………………………………………….. 60

 

جدول(3-1) متغیرهای مورد مطالعه و منابع استخراج سؤالات………………………………………………………………………………………………….. 68

 

جدول(3-2) ضریب آلفای کرونباخ برای هریک از متغیرها………………………………………………………………………………………………………..70

 

جدول(4-1) آمار توصیفی متغیرهای مورد بررسی در تحقیق……………………………………………………………………………………………………. 73

 

جدول(4-2) خلاصه نتایج آزمون K-S…………………………………………………………………………………………………………………………………. 74

 

جدول(4-3)ضریب همبستگی فرضیه1……………………………………………………………………………………………………………………………………77

 

جدول(4-4) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 1…………………………………………………………………………………………………………………… 78

 

جدول(4-5) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 1…………………………………………………………………………………………………………………….. 78

 

جدول(4-6)ضریب تعیین فرضیه 1………………………………………………………………………………………………………………………………………. 78

 

جدول(4-7)ضریب همبستگی فرضیه2………………………………………………………………………………………………………………………………….. 79

 

جدول(4-8) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 2…………………………………………………………………………………………………………………. 79

 

جدول(4-9) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 2…………………………………………………………………………………………………………………….. 80

 

جدول(4-10)ضریب تعیین فرضیه 2…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 80

 

جدول(4-11)ضریب همبستگی فرضیه1-2……………………………………………………………………………………………………………………………. 81

 

جدول(4-12) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 1-2…………………………………………………………………………………………………………….. 81

 

جدول(4-13) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 1-2………………………………………………………………………………………………………………. 82

 

جدول(4-14)ضریب تعیین فرضیه 1-2…………………………………………………………………………………………………………………………………. 82

 

جدول(4-15)ضریب همبستگی فرضیه2-2……………………………………………………………………………………………………………………………. 82

 

جدول(4-16) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 2-2…………………………………………………………………………………………………………….. 83

 

جدول(4-17) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 2-2………………………………………………………………………………………………………………. 83

 

جدول(4-18)ضریب تعیین فرضیه2-2………………………………………………………………………………………………………………………………….. 84

 

جدول(4-19)ضریب همبستگی فرضیه2-3……………………………………………………………………………………………………………………………. 84

 

جدول(4-20) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 2-3…………………………………………………………………………………………………………….. 85

 

جدول(4-21) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 2-3………………………………………………………………………………………………………………. 85

 

جدول(4-22)ضریب تعیین فرضیه 2-3…………………………………………………………………………………………………………………………………. 85

 

جدول(4-23)ضریب همبستگی فرضیه3………………………………………………………………………………………………………………………………… 86

 

جدول(4-24) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 3…………………………………………………………………………………………………………………. 86

 

جدول(4-25) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 3…………………………………………………………………………………………………………………… 87

 

جدول(4-26)ضریب تعیین فرضیه 3…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 87

 

جدول(4-27)ضریب همبستگی فرضیه3-1……………………………………………………………………………………………………………………………. 88

 

جدول(4-28) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 3-1…………………………………………………………………………………………………………….. 88

 

جدول(4-29) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 3-1………………………………………………………………………………………………………………..88

 

جدول(4-30)ضریب تعیین فرضیه 3-1…………………………………………………………………………………………………………………………………. 89

 

جدول(4-31)ضریب همبستگی فرضیه3-2……………………………………………………………………………………………………………………………. 89

 

جدول(4-32) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 3-2…………………………………………………………………………………………………………….. 90

 

جدول(4-33) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه3-2……………………………………………………………………………………………………………….. 90

 

جدول(4-34)ضریب تعیین فرضیه 3-2…………………………………………………………………………………………………………………………………. 90

 

جدول(4-35)ضریب همبستگی فرضیه3-3……………………………………………………………………………………………………………………………. 91

 

جدول(4-36) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 3-3…………………………………………………………………………………………………………….. 91

 

جدول(4-37) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 3-3………………………………………………………………………………………………………………. 92

 

جدول(4-38)ضریب تعیین فرضیه3-3………………………………………………………………………………………………………………………………….. 92

 

جدول(4-39)ضریب همبستگی فرضیه4………………………………………………………………………………………………………………………………… 93

 

جدول(4-40) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 4…………………………………………………………………………………………………………………. 93

 

جدول(4-41) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 4…………………………………………………………………………………………………………………… 93

 

جدول(4-42)ضریب تعیین فرضیه 4…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 94

 

جدول(4-43)ضریب همبستگی فرضیه4-1……………………………………………………………………………………………………………………………. 94

 

جدول(4-44)ضریب همبستگی فرضیه4-2……………………………………………………………………………………………………………………………. 95

 

جدول(4-45) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 4-2…………………………………………………………………………………………………………….. 95

 

جدول(4-46) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 4-2………………………………………………………………………………………………………………. 96

 

جدول (4-47) ضریب تعیین فرضیه 4-2………………………………………………………………………………………………………………………………. 96

 

جدول(4-48)ضریب همبستگی فرضیه4-3……………………………………………………………………………………………………………………………. 97

 

جدول(4-49) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 4-3…………………………………………………………………………………………………………….. 97

 

جدول(4-50) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 4-3………………………………………………………………………………………………………………. 97

 

جدول(4-51)ضریب تعیین فرضیه 4-3…………………………………………………………………………………………………………………………………. 98

 

جدول(4-52)ضریب همبستگی فرضیه5………………………………………………………………………………………………………………………………… 98

 

جدول(4-53) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 5…………………………………………………………………………………………………………………. 99

 

جدول(4-54) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 5…………………………………………………………………………………………………………………… 99

 

جدول(4-55)ضریب تعیین فرضیه5………………………………………………………………………………………………………………………………………. 99

 

جدول(4-56)ضریب همبستگی فرضیه5-1………………………………………………………………………………………………………………………….. 100

 

جدول(4-57) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 5-1…………………………………………………………………………………………………………… 100

 

جدول(4-58) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 5-1…………………………………………………………………………………………………………….. 101

 

جدول(4-59)ضریب تعیین فرضیه 5-1………………………………………………………………………………………………………………………………. 101

 

جدول(4-60)ضریب همبستگی فرضیه5-2………………………………………………………………………………………………………………………….. 102

 

جدول(4-61) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 5-2…………………………………………………………………………………………………………… 102

 

جدول(4-62) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 5-2…………………………………………………………………………………………………………….. 102

 

جدول(4-63)ضریب تعیین فرضیه5-2………………………………………………………………………………………………………………………………… 103

 

جدول(4-64)ضریب همبستگی فرضیه5-3………………………………………………………………………………………………………………………….. 103

 

جدول(4-65) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 5-3…………………………………………………………………………………………………………… 104

 

جدول(4-66) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 5-3…………………………………………………………………………………………………………….. 104

 

جدول(4-67)ضریب تعیین فرضیه 5-3………………………………………………………………………………………………………………………………. 105

 

جدول(4-68)ضریب همبستگی فرضیه5-4………………………………………………………………………………………………………………………….. 105

 

جدول(4-69) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 5-4…………………………………………………………………………………………………………… 106

 

جدول(4-70) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 5-4…………………………………………………………………………………………………………….. 106

 

جدول(4-71)ضریب تعیین فرضیه5-4………………………………………………………………………………………………………………………………… 106

 

جدول(4-72)ضریب همبستگی فرضیه6……………………………………………………………………………………………………………………………… 107

 

جدول(4-73) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 6……………………………………………………………………………………………………………….. 107

 

جدول(4-74) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 6………………………………………………………………………………………………………………… 108

 

جدول(4-75)ضریب تعیین فرضیه6……………………………………………………………………………………………………………………………………. 108

 

جدول(4-76)ضریب همبستگی فرضیه7……………………………………………………………………………………………………………………………… 109

 

جدول(4-77) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 7……………………………………………………………………………………………………………….. 109

 

جدول(4-78) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 7………………………………………………………………………………………………………………… 110

 

جدول(4-79)ضریب تعیین فرضیه7……………………………………………………………………………………………………………………………………. 110

 

جدول(4-80)ضریب همبستگی فرضیه8……………………………………………………………………………………………………………………………… 110

 

جدول(4-81) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 8……………………………………………………………………………………………………………….. 111

 

جدول(4-82) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 8………………………………………………………………………………………………………………… 111

 

جدول(4-83)ضریب تعیین فرضیه8……………………………………………………………………………………………………………………………………. 112

 

جدول(4-84)ضریب همبستگی فرضیه9……………………………………………………………………………………………………………………………… 112

 

جدول(4-85) بررسی مناسبت مدل خطی فرضیه 9……………………………………………………………………………………………………………….. 113

 

جدول(4-86) برآورد ضریب رگرسیونی فرضیه 9………………………………………………………………………………………………………………… 113

 

جدول(4-87)ضریب تعیین فرضیه9……………………………………………………………………………………………………………………………………. 114

 

جدول(4-88)برآورد ضرایب رگرسیونی مدل 1……………………………………………………………………………………………………………………. 115

 

جدول(4-89) برآورد ضرایب رگرسیونی مدل 1…………………………………………………………………………………………………………………… 116

 

جدول(4-90) ضرایب برآورد شده مدل 1……………………………………………………………………………………………………………………………. 116

 

جدول(4-91)خروجی آموس مدل 1…………………………………………………………………………………………………………………………………… 116

 

جدول(4-92)برآورد ضرایب رگرسیونی مدل 2……………………………………………………………………………………………………………………. 117

 

جدول(4-93) برآورد ضرایب رگرسیونی مدل 2…………………………………………………………………………………………………………………… 118

 

جدول(4-94) ضرایب برآورد شده مدل 2……………………………………………………………………………………………………………………………. 119

 

جدول(4-95) خروجی آموس مدل 2 ………………………………………………………………………………………………………………………………… 119

 

جدول(4-96)برآورد ضرایب رگرسیونی مدل 3……………………………………………………………………………………………………………………. 120

 

جدول(4-97) برآورد ضرایب رگرسیونی مدل 3…………………………………………………………………………………………………………………… 121

 

جدول(4-98) ضرایب برآورد شده مدل 3……………………………………………………………………………………………………………………………. 122

 

جدول(4-99)خروجی آموس مدل 3…………………………………………………………………………………………………………………………………… 122

 

جدول(4-100)برآورد ضرایب رگرسیونی مدل 4………………………………………………………………………………………………………………….. 123

 

جدول(4-101) برآورد ضرایب رگرسیونی مدل 4…………………………………………………………………………………………………………………. 124

 

جدول(4-102) ضرایب برآورد شده مدل 4…………………………………………………………………………………………………………………………. 125

 

جدول(4-103)خروجی آموس مدل 4…………………………………………………………………………………………………………………………………. 125

 

جدول(4-104)برآورد ضرایب رگرسیونی مدل5…………………………………………………………………………………………………………………… 126

 

جدول(4-105) برآورد ضرایب رگرسیونی مدل 5…………………………………………………………………………………………………………………. 127

 

جدول(4-106)خروجی آموس مدل 5…………………………………………………………………………………………………………………………………. 127

 

جدول(4-107)برآورد ضرایب رگرسیونی مدل 6………………………………………………………………………………………………………………….. 128

 

جدول(4-108) برآورد ضرایب رگرسیونی مدل 6…………………………………………………………………………………………………………………. 129

 

جدول(4-109)خروجی آموس مدل 6…………………………………………………………………………………………………………………………………. 129

 

جدول(4-110)برآورد ضرایب رگرسیونی مدل 7………………………………………………………………………………………………………………….. 130

 

جدول(4-111) برآورد ضرایب همبستگی مدل 7………………………………………………………………………………………………………………….. 131

 

جدول(4-112)خروجی آموس مدل 7…………………………………………………………………………………………………………………………………. 131

 

فهرست نمودارها

 

نمودار(1-1) مدل مفهومی پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 8

 

نمودار(2-1 ) مدل فرضیه اصلی 1………………………………………………………………………………………………………………………………………… 27

 

نمودار(2-2)  مدل فرضیه اصلی 2………………………………………………………………………………………………………………………………………… 34

 

نمودار(2-3) مدل فرضیه اصلی3…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 40

 

نمودار(2-4) مدل فرضیه اصلی 4 ………………………………………………………………………………………………………………………………………… 44

 

نمودار(2-5) مدل فرضیه اصلی 5…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 50

 

نمودار(2-6) مدل فرضیه اصلی 6…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 56

 

نمودار(2-7) مدل فرضیه اصلی 7…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 59

 

نمودار(2-8) مدل فرضیه اصلی 8…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 62

 

نمودار(2-9) مدل فرضیه اصلی 9…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 63

 

نمودار(4-1) تحلیل مسیر مدل فرضیات فرعی2-1، 2-2، 2-3……………………………………………………………………………………………….. 114

 

نمودار(4-2) تحلیل اکتشافی مدل شماره1……………………………………………………………………………………………………………………………. 115

 

نمودار(4-3) تحلیل مسیر مدل فرضیات فرعی 3-1، 3-2 و 3-3……………………………………………………………………………………………. 117

 

نمودار(4-4) تحلیل اکتشافی مدل شماره2……………………………………………………………………………………………………………………………. 118

 

نمودار(4-5) تحلیل مسیر مدل فرضیات فرعی 4-1، 4-2 و 4-3……………………………………………………………………………………………. 120

 

نمودار(4-6) تحلیل اکتشافی مدل شماره3……………………………………………………………………………………………………………………………. 121

 

نمودار(4-7) تحلیل مسیر مدل فرضیات فرعی 5-1، 5-2، 5-3 و 5-4……………………………………………………………………………………. 123

 

نمودار(4-8) تحلیل اکتشافی مدل شماره4……………………………………………………………………………………………………………………………. 124

 

نمودار(4-9) تحلیل مسیر مدل شماره 5………………………………………………………………………………………………………………………………. 126

 

نمودار(4-10) تحلیل مسیر مدل 6…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 128

 

نمودار(4-11) تحلیل مسیر مدل7………………………………………………………………………………………………………………………………………. 130

 

 

 

چکیده

 

در دیدگاه مبتنی بر منابع این باور وجود دارد که منابع و قابلیت­های غیر­قابل تقلید، ارزشمند، کمیاب و به لحاظ اجتماعی پیچیده، مزیت رقابتی برتری را ایجاد می­کنند. موفقیت یک سازمان وابسته به توسعه قابلیت­ها و ارتباطی است که برای شرکت منحصربه فرد است و در میان­مدت تا بلندمدت حفظ می­گردند. پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیر ابعاد استراتژی­گرایی شامل مشتری­گرایی، رقیب­گرایی، گرایش به داخل/ هزینه، نوآوری­گرایی و دارایی­های ناملموس بر قابلیت­های بازاریابی و رابطه آنها با عملکرد بوده است. همچنین تأثیر عوامل محیطی(آشفتگی بازار و شدت رقابت) و عدم تمرکز بر ابعاد استراتژی­گرایی بانک­ها مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهش، کاربردی می­باشد و برحسب روش توصیفی از نوع همبستگی و پیمایشی می­باشد. مدل ارائه شده در بانک­های خصوصی شهر کرمانشاه و با جامعه آماری متشکل از مدیران شعب این بانک­ها که در سطح شهر کرمانشاه مشغول فعالیت می­باشند با نمونه­ای به حجم 112 نفر که به تصادف انتخاب گردیده­اند، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. ابزار مورد استفاده جهت جمع­آوری داده­های لازم برای آزمون 9 فرضیه اصلی و 13 فرضیه فرعی پرسشنامه بوده است. روایی پرسشنامه مذکور توسط اساتید و خبرگان مورد تأیید قرار گرفته و ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 953/0 بوده است. داده­های جمع­آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در این پژوهش از همبستگی اسپیرمن و همبستگی تک متغیره جهت تجزیه و تحلیل داده­ها استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان می­دهد که رابطه بین قابلیت­های بازاریابی و عملکرد مثبت و معنادار است همچنین رابطه مشتری­گرایی، رقیب­گرایی، گرایش به داخل/ هزینه، نوآوری­گرایی، سرمایه انسانی، سرمایه رابطه­ای، سرمایه سازمانی و سرمایه اطلاعاتی با قابلیت­های بازاریابی مثبت و معنادار است. اما نتایج آزمون مدل نشان می­دهد که مدل پیشنهادی از برازش مناسبی برخوردار نیست به همین دلیل با استفاده از روش­های آماری مدل­هایی که از برازش مناسبی برخوردارند، استخراج گردیده­اند. همچنین نتایج نشان می­دهد که  آشفتگی بازار، شدت رقابت و عدم تمرکز با ابعاد استراتژی­گرایی بانک ها در ارتباطند و در این میان تنها آشفتگی بازار بر گرایش به داخل/ هزینه اثر ندارد.

 

کلیدواژه ها: دیدگاه مبتنی بر منابع، استراتژی­گرایی، دارایی­های ناملموس، قابلیت­های بازاریابی، عملکرد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   فصل اول

 

 

 

       کلیات تحقیق

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...