2-1بخش اول: مبانی نظری حافظه سازمانی؛………………………………………………………………………………. 20

 

2-1-1…………………………………………………………………………………………. مفهوم داده، اطلاعات، و دانش…. 20

 

2-1-  2مفهوم حافظه سازمانی……………………………………………………………………………………………… 22

 

2-1-3………………………………………………………………………………………………….. تعریف حافظه سازمانی…. 23

 

2-4-  انواع حافظه سازمانی………………………………………………………………………………………………… 29

 

2-5-  مدل سازی حافظه سازمانی………………………………………………………………………………………….. 31

 

2-6-  پیاده سازی حافظه سازمانی…………………………………………………………………………………………. 35

 

2-7-  مشكلات پیاد ه سازی حافظه سازمانی……………………………………………………………………………… 38

 

2-2بخش دوم: مبانی نظری قابلیت های یادگیری،…………………………………………………………………………. 41

 

2-2-1………………………………………………………………………………………………………… تعـریف یادگیری…. 41

 

2-2-  سطوح یادگیری :…………………………………………………………………………………………………….. 42

 

2-3-  نظریه یادگیری سازمانی……………………………………………………………………………………………… 44

 

2-4-  تاریخچه یادگیری سازمانی…………………………………………………………………………………………… 46

 

2-5-  مدل های یادگیری سازمانی:…………………………………………………………………………………………. 47

 

2-6-  فرآیند یادگیری در سازمان یادگیرنده……………………………………………………………………………….. 51

 

2-7-  موانع یادگیری سازمانی……………………………………………………………………………………………… 53

 

2-8-  ابعاد یادگیری سازمانی………………………………………………………………………………………………. 57

 

بخش سوم: مبانی نظری مزیت رقابتی پایدار،………………………………………………………………………………. 60

 

2-1-  تعریف مزیت رقابتی…………………………………………………………………………………………………. 60

 

2-2-  مفهوم مزیت رقابتی………………………………………………………………………………………………….. 64

 

2-3-  اهمیت و ضرورت مزیت رقابتی:……………………………………………………………………………………. 65

 

2-4-  دیدگاه های مزیت رقابتی:…………………………………………………………………………………………… 66

 

2-5-  قلمروهای مزیت های رقابتی………………………………………………………………………………………… 71

 

2-6-  نگرش های موجود به منشاء مزیت رقابتی…………………………………………………………………………. 73

 

2-7-  ویژگی های مز یت رقابتی پایدار……………………………………………………………………………………. 74

 

بخش چهارم: مبانی نظری نوآوری………………………………………………………………………………………….. 76

 

2-1-  تعریف و مفهوم نوآوری……………………………………………………………………………………………… 76

 

2-2-  انواع نوآوری و منابع آن…………………………………………………………………………………………….. 77

 

2-3-  فرآیند نوآوری……………………………………………………………………………………………………….. 79

 

2-4-  تفاوت های نوآوری در بخش خصوصی و دولتی…………………………………………………………………… 82

 

2-5-  انواع نوآوری:………………………………………………………………………………………………………… 83

 

2-6-  سیر تحول نوآوری…………………………………………………………………………………………………… 88

 

3-1-  مدل های نوآوری سازمانی………………………………………………………………………………………….. 90

 

3-2-  عوامل تسهیل كننده فرآیند تغییر و نوآوری…………………………………………………………………………. 92

 

3-3-  ویژگی های سازمان های نوآور……………………………………………………………………………………… 94

 

بخش پنجم:مروری بر پیشینه پژوهش:…………………………………………………………………………………….. 100

 

3-4-  تحقیقات داخلی:…………………………………………………………………………………………………… 100

 

3-5-  تحقیقات خارجی:………………………………………………………………………………………………….. 105

 

فصل سوم:  روش شناسی تحقیق

 

3-1-  مقدمه………………………………………………………………………………………………………………. 118

 

3-2-  روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………… 119

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

3-3-  روش و ابزار گرد آوری اطلاعات…………………………………………………………………………………. 120

 

3-4-  اعتبار و روایی  ابزار تحقیق……………………………………………………………………………………….. 122

 

3-5-  مقیاس اندازه گیری………………………………………………………………………………………………… 124

 

3-6-  جامعه و نمونه آماری و روش نمونه گیری………………………………………………………………………… 125

 

3-7-  روش‌های تجزیه و تحلیل اطلاعات………………………………………………………………………………… 127

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

 

4-1-  مقدمه………………………………………………………………………………………………………………. 131

 

4-2-  بخش تحلیل توصیفی تحقیق………………………………………………………………………………………. 132

 

4-2-1- جنسیت………………………………………………………………………………………………………. 132

 

4-2-2- تأهل………………………………………………………………………………………………………….. 133

 

4-2-3- تحصیلات……………………………………………………………………………………………………. 134

 

4-2-4- سن…………………………………………………………………………………………………………… 135

 

4-2-5- سابقه خدمت………………………………………………………………………………………………… 136

 

4-3-  بخش تحلیل استنباطی تحقیق……………………………………………………………………………………… 137

 

4-3-1- آیا حافظه سازمانی بر نوآوری سازمانی در شرکت‏های بیمه آسیا اثرگذار است؟………………………….. 138

 

4-3-2- آیا حافظه سازمانی بر نوآوری در بازاریابی در شرکت‏های بیمه آسیا اثرگذار است؟……………………… 139

 

4-3-3- آیا قابلیت یادگیری بر حافظه سازمانی در شرکت‏های بیمه آسیا اثرگذار است؟…………………………… 141

 

4-3-4- آیا قابلیت یادگیری بر نوآوری سازمانی در شرکت‏های بیمه آسیا اثرگذار است؟………………………….. 142

 

4-3-5- آیا قابلیت یادگیری بر نوآوری در بازاریابی در شرکت‏های بیمه آسیا اثرگذار است؟……………………… 144

 

4-3-6- آیا نوآوری سازمانی بر مزیت رقابتی پایدار در شرکت‏های بیمه آسیا اثرگذار است؟……………………… 145

 

4-3-7- آیا نوآوری در بازاریابی بر مزیت رقابتی پایدار در شرکت‏های بیمه آسیا اثرگذار است؟………………….. 147

 

4-4-  اولویت‏بندی ابعاد متغیرهای یادگیری سازمانی، انعطاف‏پذیری و استراتژی رقابتی در شرکت بیمه آسیا……….. 148

 

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

 

5-1-  مقدمه………………………………………………………………………………………………………………. 150

 

5-2-  نتایج سؤالات تحقیق………………………………………………………………………………………………. 150

 

5-2-1- آیا حافظه سازمانی بر نوآوری سازمانی در شرکت‏های بیمه آسیا اثرگذار است؟………………………….. 150

 

5-2-2- آیا حافظه سازمانی بر نوآوری در بازاریابی در شرکت‏های بیمه آسیا اثرگذار است؟……………………… 151

 

5-2-3- آیا قابلیت یادگیری بر حافظه سازمانی در شرکت‏های بیمه آسیا اثرگذار است؟…………………………… 151

 

5-2-4- آیا قابلیت یادگیری بر نوآوری سازمانی در شرکت‏های بیمه آسیا اثرگذار است؟………………………….. 152

 

5-2-5- آیا قابلیت یادگیری بر نوآوری در بازاریابی در شرکت‏های بیمه آسیا اثرگذار است؟……………………… 152

 

5-2-6- آیا نوآوری سازمانی بر مزیت رقابتی پایدار در شرکت‏های بیمه آسیا اثرگذار است؟……………………… 153

 

5-2-7- آیا نوآوری در بازاریابی بر مزیت رقابتی پایدار در شرکت‏های بیمه آسیا اثرگذار است؟………………….. 153

 

5-3-  پیشنهادات تحقیق………………………………………………………………………………………………….. 153

 

5-3-1- پیشنهادات اجرایی…………………………………………………………………………………………… 153

 

5-3-2- پیشنهادات پژهشی تحقیقی………………………………………………………………………………….. 155

 

5-4-  محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………………………………… 155

 

منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………………………………….. 156

 

منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………… 157

 

منابع انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………. 157

 

ضمائم و پیوست ها………………………………………………………………………………………………………… 159

 

چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………. 189

 

چکیده

 

مسلماً محیط متغیر امروز، به سازمان ها اجازه نخواهد داد كه در مقابل فشارهای ناشی از مهارت ها، توانایی ها و فناوری های رقباء به صورت سنتی و همیشگی اداره شوند. در این حالت بستر سازی، زمینه سازی یادگیری و آموزشی سریعتر از رقباء می تواند به سازمان ها كمك كند تا نسبت به رقبا سریعتر و بهتر گام بردارد؛ بنابراین گرایش به سمت یادگیری فردی و سازمانی، اساس بقاء و بهبود عملكرد سازمانی است و باید در مورد آن هوشیارتر عمل کرد.

 

هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر حافظه سازمانی و قابلیت های یادگیری بر مزیت رقابتی پایدار شرکت بیمه آسیا بوده است که بدین منظور 220 نفر از کارکنان این شرکت به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامه های برگرفته از مقاله  کمیسون و لوپز (2011) پاسخ گفتند. در پایان نتایج به دست آمده از پرسشنامه های تحقیق به کمک آزمون رگرسیون خطی دو متغیره مورد تحلیل قرار گرفته و نتایج نشان داد که حافظه سازمانی بر نوآوری سازمانی و نوآوری در بازاریابی شرکت های بیمه آسیا تأثیر معنی داری (p<0/01) دارد. قابلیت یادگیری بر حافظه سازمانی، نوآوری سازمانی و نوآوری در بازاریابی تأثیر معنی داری (p<0/01) نشان داده است. همچنین نوآوری سازمانی بر مزیت رقابتی پایدار تأثیر معنی دار داشته و در عین حال نتایج نشان داد که نوآوری در بازاریابی بر مزیت رقابتی پایدار تأثیر معنی داری (p<0/01) ندارد.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...