1-7-1 متغیر مستقل.. 9

 

2-7-1 متغیر وابسته: 9

 

3-7-1متغیرهای كنترل. 10

 

4-7-1 تعریف نظری نگرش (متغیر وابسته اول) 10

 

5-7-1 تعریف نظری پیشرفت تحصیلی ریاضی (متغیر وابسته دوم) 11

 

6-7-1 تعریف عملیاتی نگرش نسبت به ریاضی (متغیر وابسته اول) 11

 

7-7-1تعریف عملیاتی پیشرفت تحصیلی  ریاضیات (متغیر وابسته دوم) 11

 

فصل دوم. 12

 

تاریخچه ی پژوهش… 12

 

1-2 مقدمه. 13

 

2-2 آموزش  ریاضی.. 13

 

3-2 منظور از تدریس چیست ؟. 14

 

4-2 یادگیری.. 16

 

5-2 انگیزه و یادگیری.. 17

 

6-2 تصور  و تعریف مفهوم. 18

 

6-2 بدفهمی چیست ؟. 21

 

7-2 نظریه‌ی ساختن‌گرایی در یادگیری.. 24

 

1-7-2 نظریه‌ی رشد شناختی برونر. 27

 

2-7-2 یادگیری از راه بینش… 28

 

3-7-2 لحظه‌ی یادگیری.. 30

 

4-7-2 اهداف یادگیری در ریاضی.. 31

 

5-7-2 هدف‌های شناختی.. 33

 

6-7-2 هدف‌های عاطفی.. 33

 

7-7-2 مهارت‌های ریاضی.. 33

 

8-7-2 اهداف آموزشی در هندسه. 34

 

9-7-2 هوش و خلاقیت… 35

 

8-2 سبک‌های یادگیری.. 37

 

9-2 یاددهی و یادگیری هندسه. 40

 

1-10-2 تحولات تاریخی در آموزش هندسه. 41

 

2-10-2 شیوه‌های آموزش هندسه. 42

 

11-2-فرآیندهای تفکر در هندسه. 44

 

1-11-2-سطوح تفکر در هندسه. 45

 

2-11-2 ارتباط فرآیندهای تفکر و سطوح تفکر ون‌هیل.. 48

 

13-2 استدلال در هندسه. 50

 

14-2 شهود در هندسه. 54

 

15-2 نظریه راست مغزی و چپ مغزی.. 56

 

16-2 عناصر متضاد و مکمل.. 59

 

1-16-2  اشکال پویا 60

 

17-2 مهارت‌های هندسی.. 62

 

18-2 مهارت‌های منطقی.. 63

 

1-18-2 مهارت‌های دیداری.. 68

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 

2-18-2 رشد منطق در کودکان. 69

 

3-18-2 رشد مهارت‌های دیداری در کودکان. 70

 

1-19-2 پیشینه‌ی پژوهش… 71

 

2-19-2 طراحی فعالیت‌هایی برای معلم. 71

 

فصل سوم. 76

 

روش تحقیق.. 76

 

3-1 مقدمه. 77

 

2-3 نوع تحقیق.. 78

 

3-3 روش پژوهش… 78

 

3-4 جامعه آماری.. 78

 

3-5 تعداد نمونه و روش های نمونه گیری.. 79

 

6-5  انواع بدفهمی های شناخته شده 79

 

7-3 روش گرد آوری اطلاعات… 79

 

8-3 ابزار گرد آوری اطلاعات… 81

 

9-3  روایی ابزار پژوهش… 81

 

10-3 پایایی آزمون. 82

 

3-8روش تجزیه و تحلیل داده ها : 82

 

فصل چهارم. 84

 

تجزیه و تحلیل  داده های پژوهش… 84

 

فصل پنجم. 99

 

بحث و نتیجه گیری.. 99

 

1-5 مقدمه. 100

 

2-5  پاسخ گویی به سوالات پژوهش… 100

 

3-5 بحث و نتیجه گیری : 103

 

4-5 محدودیت ها : 103

 

5-5 – پیشنهادات: 104

 

منابع و مآخذ. 105

 

فهرست جداول

 

جدول1-2 -مقاسیه‌ی کلاس‌های سنتی و کلاس‌های مبتنی بر رویکرد ساختن‌گرایی…………………………….25

 

جدول2-2‌: سبک‌های شناختی…………………………………………………………………………………………………….39

 

جدول3-2: توزیع مراحل تفکر هندسی بر اساس مهارت‌های هندسی…………………………………………………49

 

جدول 4-2: تفکر در دو نیم‌کره‌ی مغز……………………………………………………………………………………………57

 

جدول 5-2-: کارکرد نیم‌کره‌های مغز…………………………………………………………………………………………….85

 

جدول ( 4- 1 ) مشخصات توصیفی آموزش به روش سنتی……………………………………………………………..86

 

جدول ( 4 – 2 ) مشخصات توصیفی آموزش به روش سنتی – مجزا…………………………………………………87

 

جدول( 4-3 ) مشخصات توصیفی آموزش به روش بدفهمی…………………………………………………………….88

 

جدول (4-4) مشخصات توصیفی آموزش به روش بدفهمی ها – مجزا………………………………………………89

 

جدول( 4- 5 ) مشخصات توصیفی گروه 100نفری ( کلی )……………………………………………………………..90

 

جدول ( 4-6 ) نمره ی هر سوال مربوط به گروه 100 نفری ( کلی – مجزا )………………………………………91

 

جدول ( 4 – 7 ) مشخصات توصیفی آموزش به روش سنتی و بدفهمی در مرحله ی پیش آزمون ………..92

 

جدول ( 4 – 8 ) پیش آزمون نمره بدفهمی و سنتی…………………………………………………………………………92

 

جدول ( 4 – 9 ) مقایسه ی نمره ی پیش آزمون و پس آزمون به روش سنتی با استفاده از آزمون…………..93

 

جدول ( 4 – 10 ) مقایسه ی نمره ی پیش آزمون و پس آزمون به روش بدفهمی با استفاده از آزمون ……..93

 

جدول (4-11 ) مربوط به نمره ی خط و دایره پس آزمون است……………………………………………………….94

 

جدول (4-12 ) مربوط به نمرات زاویه درون دایره پس آزمون می باشد. ………………………………………….94

 

جدول ( 4-13 ) مربوط به نمرات چند ضلعی منتظم پس آزمون می باشد…………………………………………..95

 

جدول ( 4-14 )  مربوط به نمره فیثاغورس پس آزمون می­باشد……………………………………………………….95

 

جدول ( 4-15 ) پس آزمون مربوط به نمره خط و دایره به روش سنتی……………………………………………..96

 

جدول ( 4-16 ) پس آزمون مربوط به نمره زاویه درون دایره به روش سنتی………………………………………96

 

جدول ( 4-17 )  پس آزمون مربوط به نمره چند ضلعی منتظم به روش سنتی…………………………………….97

 

جدول ( 4-18 )  پس آزمون مربوط به نمره فیثاغورس به روش سنتی……………………………………………….97

 

فهرست اشکال

 

شکل 1-2-: چرخه فرآیندهای تفکر………………………………………………………………………………………………44

 

شکل 2-2: ارتباط مهارت‌های هندسه با مراحل مدل ون هیل …………………………………………………………..55

 

شکل3-2: دی‌ویلیر هنگام آموزش دانش آموزان دبیرستانی……………………………………………………………….57

 

شکل 4-2-فرآیند شهودی…………………………………………………………………………………………………………..60

 

شکل 5-2: تصاویری از یک متوازی‌الاضلاع پویا…………………………………………………………………………….61

 

شکل 6-2: تصاویری از یک لوزی پویا…………………………………………………………………………………………..61

 

چکیده :

 

هدف پژوهش حاضر بررسی مشکلات دانش آموزان سال سوم راهنمایی شهرستان اهواز  در برداشت های درست مفاهیم  هندسی و  روش آموزش  برای بهبود این سوء برداشت ها می باشد. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان پسر اول دبیرستان و سال سوم راهنمایی شهرستان اهواز  در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 160 نفر بودند. که به صورت  تصادفی، برگزیده شد.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...