پایان نامه ارشد: تدوین راهبردهای مدیریت تولیدات دامی در منطقه سیستان با استفاده از مدل SWOT |
5-6-1- مفهوم مدیریت سیستمی………………………………………………………………. 23
6-6-1- مفهوم مدیریت اقتضایی………………………………………………………………… 23
8-6-1- مفهوم مدیریت تغییرات استراتژی……………………………………………………… 23
9-6-1- مفاهیم استراتژی های مدیریت تغییر تحول آفرین……………………………………. 24
7-1- مفهوم تفکر استراتژیک…………………………………………………………………… 25
1-7-1- مفهوم جدید استراتژی…………………………………………………………………. 25
فصل دوم: مروری بر تحقیقات انجام شده
1-2- مقدمه……………………………………………………………………………………….. 28
2-2- مدیریت استراتژیک………………………………………………………………………….. 29
1-2-2- اهداف مدیریت ارشد در مدیریت استراتژیک………………………………………….. 29
2-2-2- مدیریت خوب ……………………………………………………………………………. 30
3-2-2- مزایای مدیریت استراتژیک………………………………………………………………. 32
4-2-2- الگوی مدیریت عملکرد در سازمانهای تحقیق و توسعه ……………………………… 34
3-2- برنامه ریزی استراتژیک ……………………………………………………………………. 35
1-3-2- تفاوت تفکر و برنامه ریزی استراتژیک ………………………………………………….. 35
2-3-2- تفاوت برنامه ریزی استراتژیک بین سازمانهای بزرگ و کوچک ……………………….. 36
3-3-2- مدل برنامه ریزی استراتژیک پایه ای …………………………………………………….. 27
4-3-2- برنامه ریزی استراتژیک برای سازمان های کوچک ………………………………………. 38
5-3-2- معمول ترین برنامه ریزی استراتژیک……………………………………………………. 38
4-2- تفکر استراتژیک…………………………………………………………………………………. 39
1-4-2- تجزیه و تحلیل محیطی ………………………………………………………………….. 41
2-4-2- پایه گذاری و جهت گیری سازمانی……………………………………………………. 42
3-4-2- هدف گذاری ……………………………………………………………………………….. 42
5-2- تعیین و تدوین استراتژی ………………………………………………………………….. 44
1-5-2- عوامل موثر در مرحله تدوین استراتژی…………………………………………………… 45
2-5-2- الگوی مدیریت تغییرات استراتژی……………………………………………………….. 46
3-5-2- الگوی مدیریت تحول کاریزماتیک………………………………………………………….. 46
4-5-2- الگوی مدیریت تغییرات تحول آرانه………………………………………………………… 46
5-5-2- الگوی رهبری تعغییرات استراتژیک………………………………………………………… 47
6-5-2- استراتژی های مدیریت تغییر تحول آفرین………………………………………………. 47
6-2- سیاست گذاری استراتژیک…………………………………………………………………. 48
1-6-2- انحصار چند جانبه و سیاست استراتژیک……………………………………………….. 48
7-2- بستر سازی و اجرای استراتژی ها………………………………………………………….. 50
1-7-2- مهارت تعامل………………………………………………………………………………… 50
2-7-2- مهارت تخصیص……………………………………………………………………………. 51
3-7-2- مهارت نظارت…………………………………………………………………………….. 51
4-7-2- مهارت های سازمانده…………………………………………………………………….. 51
8-2- کنترل استراتژی………………………………………………………………………………. 52
1-8-2- بخش های ساختار تحلیلی استراتژی ……………………………………………….. 53
2-8-2- تحلیل گلوگاه …………………………………………………………………………….. 53
فصل سوم: مواد و روشها
1-3- منطقه مورد مطالعه …………………………………………………………………………. 55
2-3- جامعه آماری…………………………………………………………………………………… 55
1-2-3- دهکده دامداران زاهدان…………………………………………………………………… 56
2-2-3- دهکده دامداران خاش ……………………………………………………………………. 56
3-2-3- دهکده دامداران سیستان……………………………………………………………….. 57
3-3- چگونگی جمع آوری اطلاعات ………………………………………………………………. 57
1-3-3- جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه ……………………………………………… 57
4-3- روش انجام تحقیق…………………………………………………………………………… 58
1-4-3- بررسی عوامل داخلی………………………………………………………………….. 59
2-4-3- ماتریس اولویت عوامل داخلی …………………………………………………………… 59
3-4-3- بررسی عوامل خارجی……………………………………………………………………. 60
4-4-3- ماتریس اولویت عوامل خارجی ………………………………………………………….. 60
5-3- اراِئه راهبردها و راهکارهای توسعه دامداریها………………………………………………. 61
1-5-3- استراتژیهای so………………………………………………………………………….
2-5-3– استراتژیهای wo………………………………………………………………………..
3-5-3- استراتژیهای st…………………………………………………………………………
4-5-3- استراتژیهای wt…………………………………………………………………………
فصل چهارم: نتایج و بحث
1-4- تجزیه و تحلیل ………………………………………………………………………………. 54
1-1-4- عوامل داخلی موثر بر دامداری ها در ناحیه مطالعه شده …………………………… 54
2-1-4- عوامل خارجی موثر بر دامداری ها در ناحیه مطالعه …………………………………. 56
2-4- تحلیل نقاط قوت،ضعف،فرصت ها و تهدید ها …………………………………………….. 57
1-2-4- تحلیل نقاط قوت از دیدگاه مسئولان ………………………………………………….. 61
2-2-4- تحلیل نقاط ضعف از دیدگاه مسئولان …………………………………………………. 63
3-2-4- تحلیل نقاط فرصت از دیدگاه مسئولان ……………………………………………….. 64
4-2-4- تحلیل نقاط تهدید از دیدگاه مسئولان ……………………………………………….. 65
5-2-4- تحلیل نقاط قوت از دیدگاه دامداران ……………………………………………………. 66
6-2-4- تحلیل نقاط ضعف از دیدگاه دامداران ………………………………………………….. 68
7-2-4- تحلیل نقاط فرصت از دیدگاه دامداران …………………………………………………. 68
8-2-4- تحلیل نقاط تهدید از دیدگاه دامداران …………………………………………………. 70
9-2-4- تحلیل نقاط قوت از دیدگاه فارغ التحصیلان …………………………………………… 71
10-2-4- تحلیل نقاط ضعف از دیدگاه فارغ التحصیلان………………………………………… 72
11-2-4- تحلیل نقاط فرصت از دیدگاه فارغ التحصیلان……………………………………….. 73
12-2-4- تحلیل نقاط تهدید از دیدگاه فارغ التحصیلان………………………………………… 74
3-4- اولویت بندی نهایی…………………………………………………………………………. 74
4-4- ارائه راهبردهای و راهکارهای توسعه دامداری ها ………………………………………. 76
1-3-4- راهبرد های رقابتی/تهاجمی SO……………………………………………………..
2-3-4- راهبرد های تنوع ST……………………………………………………………………
3-3-4- راهبرد های بازنگری WO………………………………………………………………
4-3-4- راهبرد های تدافعی WT……………………………………………………………….
5-4- نتیجه گیری…………………………………………………………………………………. 81
6-4- پیشنهادات………………………………………………………………………………….. 83
7-4- فهرست منابع………………………………………………………………………………. 85
چکیده:
مدیریت استراتژیک به عنوان یک سیستم سیاست گذاری وتدوین برنامه های کلان و خرد در سطوح مناطق نقش مهمی در کاهش نابرابری اقتصادی و اجتماعی و ارتقاء وضعیت توسعه دارد و اگر به درستی تهیه و تدوین گردد، منجر به انتخاب استراتژی هایی می شود که در صورت اجراء صحیح و به موقع، تعالی و پیشتازی منطقه و کشور را به ارمغان می آورد. دامداری و اقتصاد دامداری در حال حاضر، در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری جهان و زندگی روزمره مردم است. افزون بر این بسیاری از برنامه ریزان و سیاست گذاران توسعه نیز از صنعت دامداری به عنوان رکن اصلی توسعه پایدار یاد می کنند. در این راستا دامداری نیز بخش مهمی از صنعت کشاورزی می تواند با برنامه ریزی اصولی و مناسب و شناسایی مزیت ها و محدودیت های دامداری ها، نقش موثری در توسعه این مناطق و در نتیجه توسعه ملی و تنوع بخشی به اقتصاد ملی برعهده داشته باشد، از این رو در اینجا سوال این است که پتانسیل ها و محدودیت های توسعه دامداری کدام است؟ چه راهبردها و راهکارهایی جهت توسعه دامداری هایی که منجر به توسعه این مناطق و توسعه ملی بشود، وجود دارد؟ به این منظور پایان نامه حاضر با استفاده از روش پیمایشی، مطالعات میدانی و تعیین نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها با استفاده از روش SWOT به ارائه راهبردها در جهت توسعه دامداری ها در منطقه سیستان و بلوچستان پرداخته است. تجزیه و تحلیل های تجربی در منطقه مطالعه شده نشان می دهد که آستانه آسیب پذیری این نقاط بسیار بالاست و نیازمند بازنگری و ارائه سیاست های مناسب در جهت رفع محدودیت ها و استفاده از مزیت های نسبی موجود می باشد.
فصل اول: مقدمه و کلیات
1-1- مقدمه
توسعه دارای سطوح و شرایط به خصوصی است که از اصلی ترین شرایط آن تصمیم گیری منطقی و عقلانی در راستای رسیدن به اهداف می باشد. قاعدتاً الگوی مدیریت تصمیم گیری بایستی مبتنی بر تدوین راهبردهای منطقی و صحیح باشد تا بتوان به توسعه رسید. از لحاظ مفهومی مدیریت استراتژیك با تحول در تئوریهای مدیریت همگامی دارد. مكاتب كلاسیك رفتاری و كمی مدیریت بر جنبههایی از سازمان و عملكرد آن تأكید میكردند كه توسط مدیریت قابل كنترل بود. مسایلی از قبیل برنامهریزی تولید، رفتار زیردستان، بهبود محیط كار، نقش گروههای غیررسمی در بازدهی كار، مدلهای كمی تصمیمگیری و غیره. لیكن هرگز فضای سیاسی جامعه، احساس افراد و نهادهای خارج از سازمان، مسأله اصلی آنها نبود، چرا كه محیط از ثباتی نسبی برخوردار بوده و چنین نیازی هم احساس نمی شد. به تدریج با رشد مستمر اقتصادی، اوضاع قابل اطمینان محیطی از میان رفت و تغییرات و حوادث شتابنده ای در جهان اتفاق افتاد. لذا تغییرات و دگرگونی های سریع و پیچیده جامعه و تأثیر آن بر رشد و توسعه موجب شد كه مدیران توجه خود را به محیط سیستم ها معطوف گردانند و مفاهیمی مانند سیستم، اقتصاد، برنامهریزی بلند مدت، استراتژی و فرآیند تصمیم گیری استراتژیك مورد توجه صاحبنظران مدیریت قرار گیرد. این مفاهیم و نظریات پاسخ علم مدیریت به دگرگونی و تغییرات وسیع اقتصادی واجتماعی بود. توجه به محیط، آگاهی از تاثیر متغیرهای محیطی و ارائه چشم اندازی از فعالیت آینده برای سیستم ها، لزوم آمادگی برای برخورد با تغییرات مداوم را توجیه می كند. وجود عدم قطعیت های[1] محیطی در مسائل سیستمی به لحاظ مبهم بودن و طبیعت احتمالی رخدادهای آتی و آمادگی آنها جهت تغییر، برخوردی متفاوت با تغییر، نوع تصمیمات، عوامل جدید مؤثر بر تصمیمگیری و قطعیت در مورد تغییرات آینده، توجه به استفاده از مدل مدیریت استراتژیك را افزون تر می كند.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-09] [ 03:24:00 ق.ظ ]
|