1-8. ساختار کلی تحقیق… 7

 

فصل دوم، مروری بر پیشینه تحقیق

 

مقدمه. 10

 

2-1. قسمت اول: تعارض (تعاریف، تاریخچه و رویکردها). 11

 

2-1-1. تعریف گروه. 11

 

2-1-2. انواع گروه ها 12

 

2-1-3. شبكه های رسمی و غیر رسمی… 13

 

2-1-4. سرشت سازمان های غیر رسمی… 14

 

2-1-5. رهبران غیر رسمی… 15

 

2-2. تعارض…. 16

 

2-2-1. دیدگاه های تعارض…. 19

 

2-2-2. انواع تعارض…. 20

 

2-2-3. منابع تعارض…. 21

 

2-2-3-1. نتایج تعارض بین گروهی… 22

 

2-2-3-2. تعارض كارآمد و غیر كارآمد.. 23

 

2-2-4. مدیریت تعارض…. 24

 

2-2-5. نوع شناسی و اصطلاحات تعارض…. 26

 

2-2-6. جایگاه تعارض در مدیریت… 27

 

2-2-7. تقسیم بندی تعارضات سازمانی… 27

 

2-2-7-1. تعارض بر حسب طرف‌های تعارض…. 27

 

2-2-7-2. تعارض سازنده در برابر تعارض مخرب… 28

 

2-2-8. ارزیابی منشأ تعارضات سازمانی… 28

 

2-2-9. استراتژی ایجاد تعارض سازنده در سازمان.. 30

 

2-2-10. مراحل تعارض در سازمان ها 31

 

2-2-11. انواع تعارض سازمانی… 31

 

2-2-12. تعارض و مدیریت تعارض از دیدگاه تئوریهای مدیریت… 38

 

2-2-13. استراتژی های مدیریت تعارض…. 41

 

2-3. پیشینه تحقیقات… 46

 

فصل سوم، روش اجرای تحقیق

 

مقدمه. 60

 

3-1. جامعه آماری.. 60

 

3-2. تعیین حجم نمونه: 60

 

3-3. روش تحقیق… 61

 

3-4. شیوه اجرای پژوهش…. 61

 

3-5. مدل مفهومی تحقیق… 62

 

3-6. ابزار جمع آوری اطلاعات… 63

 

گیری.. 63

 

گیری.. 64

 

3-9. روش های آماری این پژوهش…. 65

 

فصل چهارم، تجزیه و تحلیل داده ها

 

مقدمه. 67

پایان نامه

 

 

4-1- تحلیل توصیفی داده های تحقیق… 67

 

4-1-1-تحلیل توصیفی داده های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان.. 67

 

4-1-1-1-تحلیل توصیفی جنسیت پاسخ دهندگان.. 67

 

4-1-1-2-تحلیل توصیفی سن پاسخ دهندگان.. 68

 

4-1-1-3- تحلیل توصیفی سابقه کار پاسخ دهندگان.. 69

 

4-1-1-4 تحلیل توصیفی میزان تحصیلات پاسخ دهندگان.. 70

 

4-1-2-شاخص های توصیفی متغیرهای پژوهش…. 71

 

4-2- بررسی فرضیه های پژوهش…. 72

 

4-3-رتبه بندی متغیر ها 76

 

فصل پنجم، بحث و نتیجه گیری

 

مقدمه. 72

 

5-1- خلاصه موضوع و روش پژوهش…. 72

 

5-2- بحث و تفسیر نتایج.. 72

 

5-3- پیشنهادهای کاربردی.. 76

 

پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی… 77

 

محدودیت های پژوهش…. 78

 

5-5-1- محدودیت های در اختیار. 78

 

5-5-2- محدودیت های خارج از اختیار. 79

 

منابع و مأخذ.. 80

 

پیوست… 86

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول

 

عنوان                                                                                                                              شماره صفحه

 

جدول (3-1) تناظر سئوالات با شاخص های تحقیق 63

 

جدول (3-2) ضریب آلفای کرونباخ برای محاسبه پایایی پرسشنامه­هاو و متغیرهای پژوهش 64

 

جدول (4-1) توزیع فراوانی و درصد فرآوانی نمونه برحسب جنسیت… 67

 

جدول (4-2) توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب سن.. 68

 

جدول (4-3) توزیع فراوانی نمونه بر حسب سابقه کار. 69

 

جدول (4-4) توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب میزان تحصیلات… 70

 

جدول (4-5) مقادیر شاخص های توصیفی در خصوص چالش های پیش روی مدیران و ابعاد آن 71

 

جدول (4-6) آزمون کولموگروف-اسمیرنوف 72

 

جدول (4-7) نتایج آزمون برای ویژگی های شخصیتی 73

 

جدول (4-8) نتایج آزمون برای سبک مدیریت 74

 

جدول (4-9) نتایج آزمون برای اهداف فردی 74

 

جدول (4-10) نتایج آزمون برای نارسایی سیستم ارتباطات 75

 

جدول (4-11) نتایج آزمون برای صف و ستاد 75

 

جدول (4-12) نتایج آزمون برای تحصیلات عالیه 76

 

جدول (4-13) نتایج آزمون فریدمن 76

 

جدول (4-14) آزمون فریدمن و میانگین رتبه عوامل 77
 

 

فهرست اشکال

 

عنوان                                                                                                                               شماره صفحه

 

شکل (3-1): مدل پژوهشی تحقیق (برگرفته از ادبیات و پیشینه تحقیق) 62

 

شکل (4-1) توزیع نمونه مورد مطالعه بر حسب جنسیت 68

 

شکل (4-2) ترکیب جمعیتی نمونه مورد مطالعه بر حسب سن.. 69

 

شکل (4-3) ترکیب جمعیتی نمونه مورد مطالعه بر حسب سابقه کار 70

 

شکل (4-4) ترکیب جمعیتی نمونه مورد مطالعه بر حسب میزان تحصیلات. 71

 

 

 

فصل اول

 

 

کلیات تحقیق

 

 

مقدمه

 

کلمه تعارض به شکل های گوناگون معنی و تفسیر شده است که همه آنها دارای وجوه مشترکی هستند و به معنی مخالفت، تضاد، مانع و اختلاف آمده اند که باعث نزاع و کشمکش بین فرد با فرد، فرد با گروه، گروه با گروه و فرد با سازمان می گردد. در دنیای امروز منابع انسانی به عنوان مهمترین دارایی های سازمان محسوب می گردد و وجود همکاری و هم فکری بین آنها در رسیدن به اهداف سازمانی بسیار مفید و ضروری است. لذا چگونگی برخورد با تعارض در ایجاد همفکری و همدلی بسیار مهم و حیاتی است.

 

تعارض به علل گوناگون بین افراد و گروه ها به وجود می آید. تفاوت های ادراکی، شخصی، اعتقادی، سیاسی و عقلی و حتی ظاهری افراد از یک سو و استنباط های مختلف در مورد هدف های فرد، سازمان و جامعه از سویی دیگر تعارض های گوناگون را در محیط کار جمعی از جمله دانشگاه به وجود می آورد. در این راستا شناسایی علل موثر در برخورد مناسب با این تعارض ها ضروری است. مدیریت تعارض مانند سایر رفتارهای سازمانی، به شدت از عوامل فردی، ساختاری، ارتباطی و غیره تاثیر می گیرد. هر کدام از سبکهایی که مدیران برای حل تعارض انتخاب کنند ممکن است با تعدادی از این عوامل مرتبط باشد (ابزری و نجفی، 1386).

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...